Un grup de persones camina per un carrer comercial ple de botigues, mentre que en primer pla es veuen imants de record en un lloc.
POLÍTICA

El CEO evidencia la hipocresia dels votants d'esquerres amb el turisme

Segons les dades, criticar el turisme i fer turisme sembla que són dues coses força diferents

Entre el discurs polític i la realitat social hi ha diferències. I la veritat és que aquestes diferències són cada vegada més grans. Definitivament, la intensitat d'alguns relats polítics no correspon a la realitat del carrer.

En aquest sentit, els informes sociopolítics del CEO – el CIS català – són d’un valor inestimable per situar la realitat sociopolítica de Catalunya. De vegades, porten sorpreses força reveladores. Encara que no ho sembli, els partits en prenen bona nota.

Fa unes quantes setmanes, per exemple, un dels informes del CEO explicava que gairebé la meitat de la població catalana creu que la immigració era excessiva. Així mateix, el 60% dels ciutadans creuen que els immigrants reben més del que aporten. A E-Notícies, vam desgranar aquestes dades per partits i les sorpreses també van ser cridaneres.

Persones assegudes en una terrassa d'un cafè sota un para-sol vermell mentre altres persones caminen amb maletes al fons.

Ara, el CEO ha tornat a emetre un dels seus informes i, una altra vegada, alguns dels resultats aplicats als partits d'esquerres són sorprenents. De fons, la polèmica del turisme.

Qui pot ser turista i qui no?

Barcelona té una relació d'amor i odi amb el turisme. Alguns ho consideren una xacra social que desnaturalitza la ciutat i altres assumeixen la seva importància econòmica. En termes polítics, la cosa encara és més clara.

En nom de la sostenibilitat i un model econòmic diferent, els partits progressistes diuen plantar cara al turisme. La CUP, per exemple, ha protagonitzat diversos episodis de protestes amb més o menys transcendència. Per la seva banda, els Comuns també han intentat capitalitzar les darreres protestes contra la massificació turística.

Davant d'aquestes reivindicacions, molts van assenyalar que aquí hi havia un fons d'hipocresia. Perquè, certament, algú que critica el turisme a la seva ciutat després podrà ser turista a una altra ciutat.

Ara, el CEO ha quantificat els interessos turístics dels catalans i, de passada, la hipocresia ambiental. D'entrada, el 50% dels catalans tenen previsió d'anar-se'n de vacances davant d'un 46% que no ho tenen previst. Aquestes xifres, però, poden ser força diferents en funció del partit al qual es vota.

La CUP i els Comuns, de vacances

Si es divideix per simpaties partidistes, els votants de la CUP i dels Comuns són els que manifesten més desitjos d'anar-hi de vacances.

Ni més ni menys que el 65% dels votants de la CUP i el 64% dels votants dels Comuns té previst anar de vacances. Pel que fa als votants de Vox, hi ha una diferència de 20 punts percentuals:

Gràfic de barres que mostra l'opinió de diferents partits polítics sobre una qüestió, amb les opcions “Sí” en color magenta, “No” en color blau i “NS/NC” en color gris.

És a dir, que els dos partits més contraris al turisme són els que tenen els electorats més turístics. Entre altres factors, potser aquesta realitat obeeix a una altra informació que ofereix l'informe del CEO.

Preguntats per si la seva “situació econòmica personal” ha millorat o empitjorat en comparació a l'any passat, els simpatitzants de la CUP i dels Comuns tornen a presentar els millors resultats.

Gràfic de barres horitzontals que mostra la percepció de millora, igualtat o empitjorament de diferents partits polítics. Els partits llistats són CUP, Comuns Sumar, PSC, Cap, ERC, VOX, Junts i PP. Els colors representen

Els votants de la CUP, doncs, semblen ser els més ben aturats amb una millora del 40% en la situació econòmica personal. Per la seva banda, els Comuns (25%) firmen el segon lloc, però a força distància dels anticapitalistes. Els que diuen haver empitjorat més la situació econòmica són els votants d'Aliança Catalana (42%) i de Vox (36%).

➡️ Política

Més notícies: