Imatge de fons d'una dona traient diners d'un caixer i una altra d'una persona amb monedes d'euro a la mà
SOCIETAT

Els clients als quals els bancs no poden cobrar comissions: grans beneficiats

El decret anticrisi ha beneficiat notablement un sector de la població acostumat a operar amb diners en efectiu


A finals de l'any 2023, es va publicar l'anomenat decret anticrisi al Butlletí Oficial de l'Estat després de ser aprovat pel Consell de Ministres. Aquest decret prohibia a les entitats bancàries cobrar comissions per retirar diners en efectiu a la finestreta a aquells clients més grans de 65 anys.

Tampoc no els permetia cobrar comissions a les persones amb discapacitat del 33 % o en un percentatge superior. Aquesta mesura es va implantar després de modificar-se l'article 35 del Reial decret llei 19/2018, de 23 de novembre .

Aquest decret desitjava protegir els més vulnerables i calia canviar diversos aspectes de la legislació financera per no perjudicar els més grans de 65 anys. Un sector que està acostumat a fer servir els diners en metàl·lic en un 74 % de les transaccions.

Ja no han de pagar comissions per treure diners del banc

També incidia aquest decret a posar el focus en les complicacions que tenen aquestes persones per accedir als caixers automàtics. Els motius eren la bretxa digital o les limitacions físiques dels clients.

El Banc d'Espanya ha valorat que els grans beneficiats d'aquesta mesura del Gobierno han estat les persones més envellides. I és que a l'últim estudi que ha vist la llum del Banc d'Espanya, queda clar que l'efectiu és el mitjà més fet servir per aquestes persones grans.

Segons indica aquest decret, "la retirada d'efectiu a la finestreta suposa un servei de pagament bàsic. Perquè és urgent i necessari garantir en un context d'evolució tecnològica accelerada dels serveis bancaris".

A més, posen de manifest que "moltes entitats apliquen comissions més altes que les aplicables en caixer. I altres entitats apliquen una determinada franquícia de tres, quatre o cinc operacions gratuïtes mensuals. A partir de la qual les operacions en finestreta es cobren", diu el decret.

Altres mesures a favor de la gent gran sobre les gestions bancàries

Per si no n'hi hagués prou, el protocol estratègic per reforçar el compromís social i sostenible de la banca va derivar en una altra sèrie de mesures. Sobretot per dotar d'una atenció més propera i personalitzada aquest grup de població.

Entre les mesures hi ha l'aplicació dels horaris d'atenció presencial de les 9.00 a les 14.00. Ens referim a serveis de caixa, ja sigui en finestreta o caixer, i l'assistència personalitzada. Alhora, que estigui disponible com a mínim una empleada de l'oficina bancària per fer aquest tipus de gestions.

Altres mesures que han ajudat i molt a aquest tipus de clients de més edat, és que se'ls ofereixi prioritat quan les oficines tenen un alt volum de clients. A més de fixar un canal prioritari per als més grans de 65 anys i aquelles persones amb el grau de discapacitat esmentat.

➡️ Bancs ➡️ Societat

Més notícies: