Muntatge amb un primer pla d'Anna Simó i un de Pere Aragonès amb cares de preocupació, el logotip de la Fundació Bofill i de fons una imatge difuminada de l'hemicicle del Parlament de Catalunya
POLÍTICA

La Fundació Bofill, ideòloga del caos educatiu a Catalunya i que ERC segueix premiant

La comunitat educativa esclata contra el polèmic 'grup d'experts' que ha creat el Govern per corregir els mals resultats de l'informe PISA

El model educatiu català es troba a l'ull de l'huracà. Després d'uns quants anys apostat per una educació per projectes i competències, permetent passar de curs amb assignatures suspeses i altres models innovadors, el darrer informe PISA ha representat un cop de realitat a l'educació a Catalunya. Aquest informe ha situat l'escola catalana a la cua de l'Estat i també d'Europa, cosa que ha fet saltar totes les alarmes.

La Generalitat primer va culpar els immigrants per justificar els mals resultats. Posteriorment va recollir cable i va admetre que el problema era genèric i que calia canviar coses. Però finalment, la consellera Anna Simó va optar per no fer canvis immediats i defensar part de la feina feta pel Departament d'Ensenyament.

Mentre el Govern no s'aclareix, el debat sobre com ha de ser l'ensenyament a Catalunya ha pujat de to dins de la comunitat educativa. Una comunitat educativa que fa anys que és crítica amb el Departament i que, després dels resultats PISA, ha redoblat la seva pressió als comandaments de la Conselleria.

Pla mig curt d'Anna Simó mirant a l'horitzó amb dos micros davant

L'últim moviment de la Generalitat ha estat crear un "grup d'experts" que ha generat molta polèmica. I no només perquè aquest “grup d'experts” hagi debutat amb faltes d'ortografia , sinó per qui en són els integrants.

Aquest grup d'experts de la Generalitat està format per 15 persones. Cinc estan relacionades amb la polèmica Fundació Bofill i tres més ho estan amb l'Associació Rosa Sensat. Un és Jesús Vinyes, actual president del Consell Escolar de Catalunya (un organisme adscrit al Departament d'Ensenyament), que serà el coordinador tècnic d'aquest "grup d'experts" i que té vincles amb aquestes dues entitats.

La Fundació Bofill, un sospitós habitual

Amb la creació d'aquest "grup d'experts", el Govern d'ERC ha decidit premiar membres de la Fundació Bofill -i altres organitzacions afins com Rosa Sensat-. La Fundació Bofill és un 'think tank' privat centrat en l'àmbit educatiu i que molts relacionen amb el declivi de l'educació a Catalunya. I és que la Bofill fa anys que condiciona i incideix en la política educativa que es duu a terme en territori català.

Pla mitjà d'Anna Simó mirant a terra, Pere Aragonès mirant al cel i Ester Capella, de fons, mirant a terra

De fet, l'idil·li entre la Conselleria d'Ensenyament i la Fundació Bofill és més que evident. Sindicats com Professors de Secundària i la CGT fa temps que denuncien la vinculació entre aquesta fundació privada i el Govern.

Denuncien 'portes giratòries' entre Ensenyament i la Fundació Bofill

Diversos membres de la Conselleria d'Ensenyament han acabat formant part de projectes de la Bofill i, fins i tot, els seus noms figuren al web de la Fundació, amb el seu correu electrònic corporatiu corresponent. Un és Francesc Colomé, exsecretari de Polítiques Educatives; un altre és Josep Francí, exdirector general d'Ensenyaments Professionals; i també hi ha Xavier Farriols, exsubdirector general de Formació Professional.

A més, també tenim el cas de Joan Cuevas. Qui va ser Cap de Projectes de la Fundació Bofill durant més de tres anys (2018-2021) treballa ara al Departament d'Ensenyament, exercint de director general d'innovació, digitalització i currículum.

Més enllà del que part de la comunitat educativa no dubta a qualificar d'“innegable cas de portes giratòries”, en els darrers anys la Fundació Bofill ha impulsat, juntament amb la Generalitat, desenes de projectes a escoles públiques catalanes. Equitat Digital, Mentora, Magnet o Lecxit en són alguns. Tot i que el més destacat va ser Escola Nova 21.

Escola Nova 21 va ser un projecte creat per la Fundació Bofill el 2016, al qual es va sumar el Departament d'Ensenyament destinant recursos econòmics i humans diversos. Escola Nova 21 va néixer amb una "voluntat de canvi de paradigma educatiu", "responent a l'Agenda 2030" i que tenia com a objectiu que els alumnes visquessin "experiències d'aprenentatge empoderadores i rellevants que els permetin desenvolupar el seu projecte de vida amb dignitat, sentit , benestar i contribuir a reptes col·lectius”. El Consell Escolar de Catalunya ja va admetre el 2020 que els resultats als aproximadament 500 col·legis on es va aplicar el projecte Escola Nova 21 no van ser millors que als col·legis on no es va aplicar.


El director d'Escola Nova 21 va ser Eduard Vallory, excap de gabinet d'Andreu Mas Colell quan aquest va ser conseller d'Universitats. Mentre es desenvolupava aquest projecte, Vallory també va impulsar diversos programes per encàrrec de la Generalitat. La seva vinculació amb ERC sembla molt evident, ja que el 2019 va donar suport públicament al candidat d'Esquerra a l'alcaldia de Barcelona, Ernest Maragall.

Imatge de la Consellera d'Educació, Anna Simó, i Pere Aragonès

En aquest entramat del sistema educatiu català -format pel mateix Departament, la Fundació Bofill i l'Associació Rosa Sensat, entre d'altres- també cal afegir-hi Òmnium Cultural, entitat ideològicament afí a ERC. Jordi Porta va ser el director de la Fundació Bofill durant 30 anys (1971-2001) i, un any després de deixar el càrrec, va presidir Òmnium fins al 2010. El va rellevar Muriel Casals, que venia de ser patrona i vicepresidenta d'activitats de la Fundació Bofill durant diversos anys. Actualment la vicepresidenta segona d'Òmnium és Marina Gay, membre de la Fundació Bofill i exdirectora de xarxes del projecte Nova Escola 21.

Com assenyala el sindicat Professors de Secundària, “és raonable deduir” que aquest entramat format per “un grup de persones vinculades a l'àmbit privat com és la Fundació Bofill i que té vincles amb les institucions catalanes més altes, està dissenyant i dirigint el discurs imperant a l'entorn educatiu i també les polítiques educatives públiques” que s'estan duent a terme a Catalunya des de fa anys. I que són, al capdavall, els que han portat l'escola catalana a obtenir els pitjors resultats de la història a l'informe PISA.

Per això, una part important de la comunitat educativa ha esclatat en veure la llista que formen el "grup d'experts" creat pel Departament d'Ensenyament d'Anna Simó. Denuncien que els que han de corregir les mancances del sistema educatiu català són, majoritàriament, persones vinculades a la Fundació Bofill o a l'Associació Rosa Sensat, entitats que han estat movent els fils a l'escola pública catalana els darrers anys.

L'Associació Rosa Sensat, també assenyalada

L'Associació Rosa Sensat és una altra de les organitzacions que, juntament amb la Fundació Bofill, és a l'ull de l'huracà per part de la comunitat educativa. Com especifiquen a la seva web, la Rosa Sensat fa temps que s'involucra i participa en “diverses iniciatives institucionals per a la transformació educativa”. A més, rep subvencions de fins a tres conselleries de la Generalitat (Ensenyament, Presidència i Cultura). I, també com a premi, té fins a tres representants al "grup d'experts" creat per Anna Simó per corregir els mals resultats de l'informe PISA.

Un 'grup d'experts' polèmic, més enllà de la Fundació Bofill i Rosa Sensat

Però la polèmica respecte a aquest "grup d'experts" impulsat per Anna Simó va més enllà de la Fundació Bofill i l'Associació Rosa Sensat. El motiu és que en aquest "grup d'experts" també trobem Joan Vila, que a més d'exercir actualment com a director del col·legi Pia Balmes, és regidor d'ERC al municipi de Saldes, un fet que també ha generat moltes crítiques entre la comunitat educativa.

Així, doncs, el Departament d'Ensenyament torna a deixar el futur de l'educació catalana en mans d'una fundació privada com és la Bofill, que juntament amb entitats com la Rosa Sensat, formen un entramat del qual, en moltes ocasions, costa identificar les fronteres que separen uns actors dels altres. I que, a més, són els principals responsables del caos educatiu que viu actualment Catalunya.