La confessió d'una professora sobre l'educació a Catalunya: és pitjor del que semblava
La llengua catalana viu una situació molt preocupant que es manifesta a les competències bàsiques dels alumnes
Un dels temes del dia d'ahir que va provocar més soroll van ser els resultats en competències bàsiques educatives.
Segons va explicar el Departament d'Educació, els alumnes han millorat en algunes matèries. Ara bé, el descens en una altra és preocupant fins al punt d'obtenir el seu pitjor resultat en 10 anys. Es tracta d'una matèria amb una càrrega política especial: la llengua catalana.
Cauen les competències en català
Els alumnes de 4t d'ESO no puntuaven tan malament en català des del 2013. La consellera Simó ho atribueix a la nova “realitat sociolingüística”. És a dir, a la dificultat del sistema educatiu per integrar de manera ràpida i eficaç els alumnes estrangers. Sembla clar que la llengua catalana és una de les primeres i més afectades pels fluxos migratoris.
A més del problema educatiu, aquest fracàs també és polític. Amb governs processistes que han alçat sempre la veu per defensar la identitat catalana, el cas és que els resultats són dolents. El sistema educatiu té errors estructurals i l'ús de l'idioma retrocedeix gairebé en tots els àmbits.
Però, com se sol dir, sempre es pot anar a pitjor.
Panorama preocupant
Poc després que transcendís la notícia, molts ciutadans es van llançar a comentar-la a xarxes socials. Entre ells, molts professors, que no és la primera vegada que usen les xarxes socials per advertir dels problemes que viu l'educació.
I, ara, una correctora de les proves de català a quart curs de l'ESO i que respon al nom de Cristina Figueras ha explicat que la situació real encara és pitjor. El motiu? Que el nivell de les proves era molt baix.
Certament, el Departament d'Educació es va limitar a oferir resultats. Però per contextualitzar-los de manera correcta caldria conèixer també la qualitat dels exàmens. I, segons aquesta filòloga i correctora, la qualitat és força baixa.
Com ella mateixa explica, el motiu de fons perquè el nivell sigui tan baix és que “l'ús social de la llengua recula als instituts”. És a dir, que la reculada general de l'idioma s'expressa després a les aules amb alumnes que entenen que no necessiten el català.
Més notícies: