Professors denuncien que la geologia està 'censurada' als instituts catalans
Avisen que les decisions en matèria mediambiental no es poden prendre sense un mínim de coneixements
David Rabadà i Vives és doctor en Ciències Geològiques, professor, col·laborador d'aquesta casa i responsable de comunicació del sindicat de Professors de Secundària. Als seus articles i intervencions públiques, Rabadà s'ha destacat per criticar amb contundència l'actual model educatiu.
Un model que s'ha mostrat fracassat i que així ho testifica l'últim informe PISA, que situa Catalunya a la cua d'Espanya. Entre el 2021 i el 2022, per exemple, els alumnes a Catalunya van perdre un curs sencer de matemàtiques, gairebé un de ciències i gairebé dos de comprensió lectora.
Pocs mesos després d'aquest fracàs, el Departament d'Educació va tornar a protagonitzar una polèmica en eliminar les lectures obligatòries per a la selectivitat. Sobre aquesta decisió, precisament David Rabadà va explicar a E-Notícies que es tractava d'una “contradicció flagrant” perquè el C2 de català s'exigeix als professors alhora que s'eliminen les lectures obligatòries.
Tot això ha provocat que el model educatiu 'per competències' i la seva ideologia aparellada estiguin en dubte. I també la seva infraestructura institucional, amb la Fundació Bofill al capdavant, que ja ha estat criticada més d'una vegada per part dels sindicats.
L'assignatura oblidada
Ara, el professor Rabadà ha publicat a través del seu blog una carta del col·lectiu ‘Geologia en Lluita’, que el conformen més de 200 professors de secundària. En la carta, denuncien que “hem recollit dades de quasi un centenar de centres de secundària i es pot constatar que la matèria Geologia i ciències ambientals ha patit un retrocés molt important i que cada cop s’ofereix a menys centres”. Cosa que fa que, de facto, la geologia estigui “censurada” a l'ESO.
Aquesta situació, continua la carta, és preocupant atès el protagonisme que ara tenen les qüestions mediambientals política i mediàtica. “Actualment, són nombroses les decisions que han de prendre empreses, entitats i sobretot polítics i governs en relació amb la gestió del territori, l’aigua, el paisatge, els recursos miners, etc”.
Amb la selectivitat ja en marxa, els professors d'aquest col·lectiu aprofiten per reivindicar que l'assignatura de Geologia hauria de tenir més ponderació per calcular les notes de tall. “La feina dels docents de batxillerat pot ser l’última oportunitat dels futurs professionals per a rebre formació en aquests aspectes, de forma que els permeti prendre decisions fonamentades científicament i acadèmica que afecten la societat”.
Més notícies: