Cop de la justícia a les Zones de Baixes Emissions a Catalunya
Els tribunals retreuen als ajuntaments que no pensin en els costos que han d'afrontar els conductors
Com va passar fa dos anys amb Barcelona, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha tombat les zones de baixes emissions (ZBE) de les quatre ciutats de l'àrea metropolitana.
Separada en quatre sentències, la decisió de la justícia afecta les ciutats de l'Hospitalet, Cornellà, Esplugues i Sant Adrià, que hauran de tornar milions d'euros a multes.
Així mateix, i a diferència del que passa a Barcelona, Hospitalet i Cornellà aixecaran de manera immediata les restriccions per a vehicles contaminants.
A la capital, en canvi, encara no poden circular aquests vehicles perquè l'Ajuntament va aconseguir mantenir la restricció en espera que el Tribunal Suprem dicti una nova sentència.
Els problemes de les ZBE
Si es fa un repàs de la implementació de les ZBE, la imatge no és del tot positiva.
Conflictes entre administracions, la ciutadania en contra, multes i, mentrestant, la justícia intervenint. L'aplicació dels criteris mediambientals a les diferents realitats municipals de Catalunya va presentar molts problemes. Al marge, és clar, de la preocupació de caràcter econòmic que suposa per a molts ciutadans tenir un cotxe inservible.
Durant els pitjors mesos del Govern d'Aragonès - quan es va ajuntar la sequera i l' informe PISA - l' arc metropolità de Barcelona es va posar en peu de guerra contra el Govern. En teoria, l'objectiu del Govern era estandarditzar criteris i aplicar-lo també a les Rondes.
El problema és que el Govern no va complir els seus propis terminis aplicables. L'arc metropolità, en canvi, sí que va complir els terminis i li va retreure al Govern que treballés com un corró i no tingués en compte les particularitats de cada municipi.
D'altra banda, també hi havia el problema de les multes. Segons va revelar E-Notícies, l'Ajuntament de Barcelona acumulava ni més ni menys que 51 milions d'euros en multes per infringir les ZBE. En total, aquesta quantitat correspon a prop de 400.000 sancions.
En molta menor quantitat, les ciutats de l'àrea metropolitana també acumulaven multes que ara hauran de tornar.
La justícia posa el focus als conductors
A més a més d'aixecar les restriccions amb caràcter immediat, l'Ajuntament d'Hospitalet calcula que haurà de tornar prop de dos milions d'euros en multes mentre defineix i proposa una nova ordenança municipal.
Els veïns de Sant Adrià i Esplugues, en canvi, ho tindran més difícil. Els ajuntaments respectius podran continuar amb les sancions perquè es van cuidar d'aprovar una nova ordenança davant l'eventualitat de la sentència.
En darrera instància, el TSJC ha repetit els arguments que ja va exposar quan va tombar les ZBE de Barcelona. El tribunal argumenta que hi ha poques raons de pes per restringir la circulació de vehicles contaminants.
Cal destacar que el TSJC recrimina als ajuntaments que apliquin aquestes mesures sense tenir present o donar sortida a les despeses que els conductors hauran d'afrontar per una decisió de política mediambiental. En essència, comprar un cotxe nou.
Més notícies: