Barcelona acumula 51 milions d'euros a multes per la Zona de Baixes Emissions
Des de l'entrada en vigor de la ZBE, l'Ajuntament de Barcelona ha imposat 378.536 sancions per valor de 51.000.000€
L'Ajuntament de Barcelona va imposar gairebé 400.000 sancions per valor de 51.000.000 € per incompliments a l'ordenança de la zona de baixes emissions. Així ho ha reconegut el consistori en dades trameses a través del seu departament de Transparència a E-Notícies.
Les dades comprenen els expedients oberts des que es van iniciar les sancions, l'any 2020, i fins al final del 2023. Els 251.288 expedients engegats contra vehicles domiciliats fora de Barcelona van duplicar els 127.248 sancionats residents a la capital.
La majoria dels conductors més de 239.000 van optar per l'impagament d'aquestes sancions. Les xifres s'emmarquen en la política de reducció d'ús del vehicle privat fomentada pels governs d'Ada Colau i Jaume Collboni.
La ZBE, un impost municipal encobert
Les sancions per incompliment de les restriccions de zona de baixes emissions estan tipificades com a greus a l'article 76 de la Llei de Trànsit. Però aquest tipus de sancions poden obtenir un descompte del 50% sobre l'import inicial, previst a la mateixa Llei.
Una multa de 200 € per infringir la normativa ZBE queda en 100 € si el conductor paga en els vint dies següents. L'import de la multa pujaria a 260 € si la ciutat es troba en episodi declarat de contaminació de l'aire.
En quatre anys, l'Ajuntament de Barcelona ha recaptat 12 milions d'euros en multes. Aquesta xifra només recull les sancions finalment cobrades, incloent-hi les que han aconseguit el descompte i les que han patit recàrrecs. Això converteix la zona de baixes emissions en un impost més que paguen aquells que no poden o no volen canviar el vehicle.
Any | Recaptació |
2020 | 2.790.732,15€ |
2021 | 3.709.469,09€ |
2022 | 3.666.536,71€ |
2023 | 1.878.795,72€ |
Font: Ajuntament de Barcelona
Un sistema de control 360
El control de l'accés a la ZBE es fa mitjançant un sistema de càmeres que llegeix les matrícules dels vehicles en punts concrets. Aquest sistema detecta automàticament els incompliments i proposa per a sanció els vehicles. Així mateix, la Guàrdia Urbana també pot sancionar els infractors d'ofici.
En aquest mapa podeu veure la ubicació de les càmeres que actualment vigilen el compliment de la ZBE:
Preguntat per aquesta qüestió, Daniel Sirera, President del Grup Municipal del PP a Barcelona, ha exigit a Collboni "tornar, i com més aviat millor, les multes cobrades de forma il·legal".
Considera que l'esquerra "s'ha aferrissat amb els transportistes i amb aquells que tenen menys recursos per poder canviar-se el cotxe. Diuen mirar pels més necessitats i els treballadors, però només fan que empobrir-los i dificultar-los poder treballar en pau".
Ha finalitzat assegurant que "la ZBE ha estat un nyap i el tàndem Colau-Collboni ha de demanar perdó a tots els multats injustament".
En la mateixa línia s'ha pronunciat Gonzalo de Oro, president de Vox a l'Ajuntament de Barcelona. El regidor ha assegurat que la Zona de Baixes Emissions “ha perjudicat i empobrit les classes mitjanes i treballadores”.
De Oro ha reivindicat que "Vox va exigir, al desembre 2023, el retorn de les multes cobrades il·legalment per la primera ZBE, suspesa pel TS". Aleshores "el PSC va votar en contra de la proposta sense argumentar els motius" de la seva decisió.
"La primera sentència assenyalava que s'hauria d'haver suspès la ZBE i l'Ajuntament va continuar recaptant, sancionant injustament, fora de la llei", ha assenyalat el regidor.
Més notícies: