Un nen llegint un llibre sobre Mart amb fons rosa.
OPINIÓ

La lectura excelsa, ensenyament destre

Avui dia la importància en la lectura segueix sent crucial per viure a la nostra societat plena de manuals

A l'antiga Sumeria s'ensenyava a llegir i escriure en cuneïforme. Per dominar més de 7.000 símbols, els aprenents havien d'estudiar més de 10 anys dedicant unes 10 hores al dia.

Avui dia, la importància de la lectura continua sent crucial per viure a la nostra societat plena de manuals, anuncis i ordres per escrit. De fet, la lectura excel·lent explica l'èxit educatiu del model d'Estònia, que es reflecteix en els resultats de les proves PISA.

Una nena amb un llaç vermell als cabells està llegint un llibre il·lustrat en una aula.

Es sap que, si un alumne no comprèn el que llegeix, perd la motivació pels estudis i no sap aprendre. De fet, la seva escriptura empitjorarà i no sabrà redactar el poc que sap. Només cal veure els resultats obtinguts a PISA el 2023 per entendre tot això.

Un escolar amb un nivell de comprensió lectora deficient obté exàmens i exercicis avaluats negativament, no per la seva falta de capacitat, sinó per la seva manca d'aprenentatge.

Un jove així es frustra i ja no aixeca cap davant dels estudis. Però si el primer que un nen aprèn a dominar és el seu propi idioma, la seva motivació millora, la seva autonomia creix i els seus resultats augmenten. Aleshores, els professors de secundària ho tindran molt millor a l'aula.

Però la política educativa teòrica prefereix docents amb pocs coneixements i classes més divertides sense tanta transmissió de coneixements. Al final, es pretén avaluar més competències lúdiques que no el saber estudiat.

Un estudiant durant un examen de la convocatòria extraordinària de l'Avaluació per a l'Accés a la Universitat (EvAU), a la Facultat de Farmàcia de la UCM

Durant el curs, resulta positiu fer que els alumnes llegeixin textos de qualitat per millorar la seva comprensió lectora, reduir el fracàs escolar i millorar els nostres resultats a PISA. I aquí, l'examen és una eina més, no l'única, per saber com van aquests aprenentatges entre els estudiants. L'ensenyament és com una bona dieta mediterrània: variada i rica.

En una amanida, per exemple, brillen els diferents colors dels seus components: el vermell del tomàquet, el verd de l'enciam, el beix de la tonyina, el groc del blat de moro i el marró fosc de les panses. Els exàmens i les eines d'avaluació haurien de ser igual de variats. Hi haurà preguntes per avaluar la redacció, altres per avaluar l'ordre mental, algunes per al raonament i la majoria sobre conceptes a aplicar i desenvolupar.

En resum, redacció, raonament i memòria són una trilogia aplicable a la majoria de les matèries. Òbviament, cada especialitat desenvoluparà un tipus d'examen o altre en funció de les preferències del docent i de la matèria. És millor no excedir-se dels 50 minuts, ja que després es valora l'alumne durant el seu cansament i no en el seu moment de lucidesa. A més, si un docent imposa proves de més d'una hora, afecta la següent sessió d'un altre docent.

Un cop dissenyat l'exercici d'avaluació, queda el pitjor: l'hora de l'examen. Al principi d'un control, és altament professional relaxar els alumnes per aconseguir el màxim rendiment d'ells. Després, cal insistir que el primer és posar el nom, i evitar començar a escriure immediatament per l'ansietat del moment.

És millor que facin un esquema de què aniran a redactar i que en acabat ho plasmin sobre el paper amb un llenguatge i sintaxi excel·lent. En resum, han de pensar i relaxar-se davant d'aquest simple exercici. Per fer-ho, cal llegir una a una totes les preguntes per si hi ha dubtes, i fins i tot oferir alguna subtil pista de regal. La bona lectura regala cultura extensa.

➡️ Opinió

Més notícies: