El dineral que decideix perdre TV3 per no baixar la seva audiència
La televisió pública de Catalunya ha perdut en només sis mesos més de 9 milions d'euros, segons els resultats econòmics publicats del primer semestre del 2023
Televisió de Catalunya estrenava aquest dilluns dos nous projectes: la sèrie 'Això no és Suècia' i el programa 'Vosaltres mateixos' d'Andreu Buenafuente. Dues apostes de pes amb la intenció de millorar les audiències de TV3.
Unes dades que, segons la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), van ser tot un èxit. La sèrie 'Això no és Suècia', va triomfar obtenint un 20,0% de quota i 420.000 espectadors. El mateix va passar amb el programa d'Andreu Buenafuente, que va obtenir un 21,4% i 334.000 televidents.
Però aquestes dades d'audiència són reals? Segons l'analista de televisió Rocco Steinhäuser, la resposta és clara: Sí, però no. El cert és que aquest dilluns 27 de novembre TV3 va fer una trampa que ha estat enxampada per l'expert en televisió.
El parany de TV3
Rocco Steinhäuser és un dels analistes dels mitjans de comunicació més importants del nostre país. Ha col·laborat en importantíssims programes de televisió de Mediaset, Atresmedia i RTVE. També ha treballat en programes com 'Operación Triunfo', 'Arucitys' o 'Vitamina N' i com a analista de televisió ha participat a 'Versió RAC1' i 'El circ de 8tv'.
El televisiu està al corrent de tota l'actualitat dels mitjans i utilitza les seves xarxes socials d'altaveu per opinar. Ara, gràcies a la seva darrera anàlisi, la televisió pública catalana ha quedat retratada.
Així ho afirma Rocco Steinhäuser. Per protegir les dues estrenes i que no afectés les dades d'audiència, TV3 no va emetre cap bloc de publicitat des de les 22.13 hores fins a les 23.46 hores de la nit. Estant, a més, en plena campanya de Nadal.
Una decisió que suposa perdre un dineral. Cal fer memòria i recordar que la televisió pública catalana ja fa anys que arrastra problemes econòmics. Fins al punt que la Generalitat de Catalunya va augmentar la subvenció en 3 milions d'euros més.
Els resultats econòmics publicats del primer semestre del 2023 per l'organisme que gestiona TV3 i Catalunya Ràdio, són alarmants. L'ens públic ha perdut en només sis mesos més de 9 milions d'euros. Concretament, el balanç negatiu és de 9,09 milions.
És per aquest motiu que costa d'entendre la decisió que va prendre la cadena aquest dilluns. Tal com ha anunciat Rocco Steinhäuser, TV3 no va emetre cap bloc publicitari en una hora i mitja d'emissió en prime-time. Fet que suposa perdre entre 80.000 i 100.000 euros.
La corpo cobra 10.000 euros per anunci
Tal com podem comprovar a les tarifes publicitàries de televisió publicades per la mateixa corpo, en la franja horària anterior, un sol anunci té una tarifa de 10.000 euros.
D'aquesta manera, en una hora i mitja de mitjana hi sol haver dos blocs publicitaris compostos per 4 anuncis cadascun. Estaríem parlant de 8 anuncis en total. Si la tarifa per anunci és de 10.000 euros, TV3 estaria perdent ni més ni menys que 80.000 euros, com a mínim, per protegir les seves estrenes i presentar-se com a líder d'audiència.
Això és el que va passar aquest dilluns a la nit. TV3 va perdre una gran quantitat de diners per evitar perdre audiència i, així, poder presumir.
Cal tenir en compte que la xifra de 8 anuncis és tan sols una aproximació. És molt probable que ahir entre les 22.13 i les 23.46 hores s'haguessin emès més de 8 anuncis. Especialment estant en campanya de Nadal. D'aquesta manera, és probable que les pèrdues hagin estat molt més grans.
Antena 3, amb el programa 'Y ahora Sonsoles', segueix aquesta mateixa estratègia. D'aquesta manera, eviten que els teleespectadors canviïn de canal durant les pauses publicitàries.
Tot i això, cal recordar que Antena 3 es tracta d'una cadena privada, mentre que TV 3 és un ens públic finançat amb els impostos dels ciutadans.
Així, la directiva va decidir renunciar a la publicitat, just a la franja horària on la tarifa és més elevada, i per conseqüència perdre diners. Per aquest motiu, la televisió de Catalunya haurà de finançar-se amb encara més diners públics. Una contradicció en si mateixa sense cap ni peus.
Més notícies: