Muntatge de fotos d´un cartell de radar i, al costat, una imatge d´un home sorprès amb la bandera catalana de fons
SOCIETAT

Els nous radars que ja han arribat a Catalunya: com et multaran a partir d'ara

La intel·ligència artificial ha arribat als radars

En la incansable recerca de reduir els accidents de trànsit, el Servei Català de Trànsit (SCT) està liderant la implementació d'innovadors “radars del futur”. Aquests dispositius pretenen relegar a un segon pla els tradicionals radars fixos. La meta és aconseguir que, per a l'any 2030, el nombre de víctimes mortals a les carreteres catalanes sigui inferior a 90 anuals.

Amb aquestes iniciatives, s'espera transformar el panorama de la seguretat viària i avançar cap a un futur on la pèrdua de vides a les carreteres sigui mínima.

El director del SCT, Ramon Lamiel, ha destacat que fins i tot es valora la incorporació d'intel·ligència artificial per millorar la seguretat viària. Aquest enfocament pioner busca aprofitar les últimes tecnologies per prevenir accidents i garantir un trànsit més segur a les carreteres de Catalunya.

Un radar de tram de la DGT

La intel·ligència artificial ha arribat, també, a les carreteres

El Servei Català de Trànsit busca perfeccionar el sistema de radars per reduir la sinistralitat a les carreteres. També està enfocat a aprofitar els avenços tecnològics, destacant la intel·ligència artificial com una de les principals eines a explorar. Segons l'anunci de Lamiel, estan finalitzant el desenvolupament de càmeres equipades amb intel·ligència artificial.

Les carreteres disposaran de panells informatius que alertaran els conductors sobre la presència d'animals a la via, fins a un quilòmetre de distància. Aquesta mesura respon a la realitat que en algunes regions gairebé la meitat dels accidents són causats per la irrupció d'animals a la carretera.

Aquest innovador enfocament, possiblement combinat amb radars, també proporcionarà advertències sobre la presència de ciclistes o vianants a la carretera. Utilitzarà un sistema de velocitat variable per notificar els conductors i suggerir una reducció de velocitat.

Imatge d´un panell informatiu d´una carretera

Inicialment, es duran a terme proves d'aquests sistemes amb intel·ligència artificial a tres ubicacions de la N-2 i la N-260 a Girona.

A més, s'està considerant la possibilitat d'implementar semàfors als accessos a trams extensos d'autopista. Aquesta mesura proporcionarà la reversibilitat de carrils addicionals segons el trànsit i la creació de vies preferents per a ciclistes en certs horaris i dies específics.

Pla general d'un semàfor amb dues càmeres

Els radars fixos desapareixeran

El Servei Català de Trànsit està apostant per una estratègia de radars dinàmics, relegant cada cop més els radars fixos.

En els darrers anys, s'ha donat prioritat als radars per tram, i la intenció és mantenir aquesta tendència. Segons explica Lamiel, la dispersió de la sinistralitat ha augmentat amb menys punts d'acumulació d'accidents.

Primer pla d'un radar a una carretera

Més enllà dels radars per tram, el Servei Català de Trànsit està fent proves per implementar nous mètodes. Un és un radar instal·lat en un helicòpter. Està previst que comenci a multar a finals d'any, un cop s'acrediti la màxima fiabilitat del sistema.

A més, s'han fet proves amb drons, tot i que encara no hi ha un sistema de radar certificat pel Centre Espanyol de Meteorologia, l'entitat competent en la matèria. S'espera que aquest sistema entri en funcionament el 2024.

Finalment, es contempla la implantació d'un tercer sistema, similar al que ja està en funcionament a França: els carro-radars. Aquests radars, semblants als fixos, compten amb un petit remolc que permet la seva mobilitat per diferents punts de la carretera. La intenció és tenir un nombre elevat d'aquests cinemòmetres en els propers cinc anys.

Primer pla d'un velolaser, un nou radar
➡️ Societat

Més notícies: