Muntatge d'olives amb home amb les mans al cap desesperat i cercle de mà fent càlculs amb una calculadora
SOCIETAT

Desastre: Un agricultor avisa del que passarà amb l'oli d'oliva a Espanya

El producte ha patit un increment del preu del 164% respecte a l'any 2021 a causa de les males collites

Si la pandèmia hagués tingut lloc el 2023, hauríem buidat els supermercats de garrafes d'oli d'oliva i no de paper higiènic. Aquest any passat ha estat el més dur pel que fa a la inflació d'aquest producte, amb un increment del 164% del preu respecte al de l'any 2021.

Per això, tampoc no és estrany que l'últim any la gent hagi buscat alternatives a l'oli d'oliva, sigui per cuinar o per consumir-ne. I el pitjor de tot és que no hi ha previsió que el preu de l'oli hagi de parar de pujar a curt termini.

Els motius darrere d'aquest fet són múltiples, però, el primer de tots, és el de la llei de l'oferta i la demanda. Si l'oferta d'un producte augmenta, el preu baixa i viceversa.

D'una manera més exhaustiva i de vivència pròpia ho ha explicat un agricultor de la província de Badajoz a les seves xarxes socials. Conegut com a @ImSeudo a X, assenyala que la baixa productivitat ha estat relacionada amb les altes temperatures i les escasses pluges.

“A la campanya passada (2021-2022) una onada de calor al maig va arrasar amb la flor. Vam passar per sobre dels 40 graus a les principals zones productores”, assegura el pagès. D'altra banda, en aquesta darrera campanya, l'agricultor responsabilitza de la baixa producció a "la manca de precipitacions i el terra sec en la data on l'oliva s'omple d'oli".

Manquen 80.000 tones d'oli

Amb això, fa dues campanyes la producció va ser d'1.400.000 tones d'oli, la campanya passada va caure a 664.000 i en aquesta última esperen arribar a les 750.000.

La repercussió és que no hi ha oli d'enllaç, el qual és l'oli que s'emmagatzema i es distribueix entre una collita i una altra perquè el mercat no quedi sec. El que passa és que fa dues campanyes van sobrar unes 400.000 tones d'oli d'enllaç.

Foto desenfocada d'una secció d'olis al supermercat i al centre, fotomuntatge d'un cercle vermell amb una foto dins d'una guardiola de porquet sobre fons blau
Estalviar en la compra ha estat un dels darrers mals de cap dels ciutadans, i l'oli d'oliva ha estat un clar antagonista. | Getty Images, Bearfotos, Shutterstock

En produir-se l'any passat unes 664.000 tones i amb una demanda de 850.000, vol dir que l'enllaç queda en 247.000 tones. Per tant, per a la campanya actual n'hi ha disponible, entre 750.000 i 247.000 (tirant a dalt), aproximadament 1.000.000 de tones d'oli.

El problema és que, actualment, el consum ronda les 90.000 tones al mes, que a l'any significa 1.080.000 tones. Per tant, no hi haurà prou oli.

Per aquest motiu, el pagès preveu que el preu continuarà pujant en cas que la situació de sequera no es reverteixi.