Tenir el carnet per conduir una motocicleta ja no serà tan fàcil a Espanya
Els motoristes amb tres anys amb el permís de conduir B hauran de fer un curs obligatori per portar motocicletes de 125
Les motocicletes de 125 ja no es podran conduir amb 3 anys de carnet de cotxe. Fins ara, en passar 3 anys després d'aconseguir el permís de conducció B, els conductors podien portar una motocicleta de fins a 15 cavalls. Tot i això, davant l'augment de morts de motoristes, el Ministeri de l'Interior ha decidit que els usuaris hauran de fer un curs obligatori.
El ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, assegura que cal un coneixement previ d'un vehicle que no té res a veure amb un vehicle de quatre rodes. Així i tot, no afectarà els ciutadans que ja tenien aquest dret abans que la norma entri en vigor.
La mortalitat entre els motociclistes augmenta un 19%
Aquesta decisió arriba després d'un repunt important de les morts de motoristes aquest any 2023. Tot i la mortalitat mantenir-se estable amb 1.145 morts, els usuaris de motocicleta augmenten la seva mortalitat en un 19%, passant de 254 a 299. A Catalunya les dades són fins i tot més preocupants, ja que de les 152 víctimes mortals a carreteres catalanes, 53 anaven amb moto.
Per aquest motiu, gran part dels canvis anunciats van encaminats a aquest col·lectiu i el ministeri treballarà durant el 2024 per reduir-ne la mortalitat. Per això, a banda del curs obligatori per a motoristes amb carnet de cotxe, també es farà obligatori l'ús de casc integral i de guants, a més de recomanar l'ús d'airbag. A més, es faran cursos cada 5 anys per a treballadors que es desplacen amb motocicleta i revisions d'examen per conduir vehicles de gran cilindrada.
Conductors de cotxe de 17 anys
D'altra banda, el ministre també ha anunciat que es plantegen reformar el carnet de conduir per permetre joves de 17 anys conduir cotxes. No obstant això, hauran d'estar acompanyats d'un adult de més de 24 anys i amb un mínim de cinc anys amb el carnet.
Aquesta és una mesura pactada entre els ministres de transport de la Unió Europea i que primer s'haurà de negociar al Parlament Europeu. Marlaska ha evitat donar una previsió de quan podria entrar en vigor, però ha afirmat que és una mesura ja implementada a França i Alemanya amb bons resultats.
La barrera dels 1.100 morts
I és que una de les tasques pendents a Espanya és continuar amb la reducció de les víctimes a la carretera. Segons dades de la DGT, el 1993 els morts ascendien a 4.630, i no va ser fins a l'any 2009 que van caure per sota dels 2.000.
L'any 2013 arribarien al nivell actual, amb 1.134, i després d'una dècada les dades continuen estancades. Amb el parèntesi el 2020 i el 2021, en què els morts es van reduir a conseqüència de les restriccions sanitàries per la pandèmia, la resta d'anys els morts no han baixat dels 1.100.
Més notícies: