Muntatge fotogràfic amb el cub de TV3 i Sílvia Orriols en primer pla
POLÍTICA

TV3 silencia l'anunci de Sílvia Orriols

El vídeo a les xarxes socials porta centenars de milers de visualitzacions malgrat el cordó sanitari mediàtic

La televisió pública catalana ha tornat a evitar qualsevol referència a Sílvia Orriols el dia que l'alcaldessa de Ripoll ha anunciat la seva candidatura a les eleccions al Parlament. La líder d'Aliança Catalana va anunciar la seva decisió a través d'un vídeo a les xarxes socials. El silenci mediàtic de la corporació pública de mitjans audiovisuals de Catalunya contrasta amb la immediata atenció que van prestar, per exemple, a la candidatura de Clara Ponsatí.

El vídeo ha provocat tota mena de reaccions, des de l'entusiasme dels seus adeptes fins a les crítiques per la manca de mitjans. “Diuen que és el pitjor vídeo de campanya”, ha tuitejat la pròpia Sílvia Orriols, “cost zero, abast 400.000 persones”. Twitter ha esdevingut el mitjà de difusió d'Aliança Catalana per fer front a la censura i la demonització imposada des de TV3 i la premsa subvencionada.

Sílvia Orriols asseguda amb les mans creuades damunt la taula mentre parla

La realitat és que mesos de silenci mediàtic no han impedit que Aliança Catalana i la seva líder marquin el debat polític a Catalunya. La immigració ja és la principal preocupació dels catalans, i l'alcaldessa de Ripoll la candidata cridada a donar la sorpresa el 12-M. De fet, els partits que fins ara evitaven esmentar-la ja en parlen obertament i adapten les seves estratègies per minimitzar-ne l'impacte.

TV3 torna a fer d'àrbitre de la política catalana

TV3 va entrevistar Clara Ponsatí el mateix dia que l'exconsellera de Puigdemont va anunciar el llançament del seu nou partit. Un entusiasme que contrasta amb el silenci imposat davant l'anunci de la candidatura de Sílvia Orriols. També la premsa subvencionada ha tingut un seguiment desigual davant d'una notícia que genera com a mínim interès pel paper que pugui jugar Aliança Catalana a les properes eleccions.

Així, els mitjans catalans ignoren un dels principis que han de regir els mitjans públics, que és el de l'interès informatiu. La funció principal d'un mitjà públic és garantir l'accés dels ciutadans a la informació. En aquest cas, TV3 nega aquest dret als catalans que contribueixen amb els seus impostos a alimentar la milionària inversió del Govern a la corporació pública de mitjans audiovisuals (CCMA).

A través de la seva acurada selecció de temes, TV3 intenta establir al subconscient dels catalans un criteri d'allò que és desitjable, acceptable o assumible o no. En altres parts del món això ja s'ha revelat anteriorment com un error que crea l'efecte contrari al desitjat. L'estratègia contribueix a un procés de descrèdit dels mitjans de comunicació tradicionals a favor de les xarxes socials, que són cada cop el principal mitjà d'informació dels ciutadans.

Assenyalen la dissidència mediàtica

Aquest mateix matí, Els Matins de TV3 s'ha fet ressò de l'Anuari Media.cat, que posa el focus a “com el periodisme pot combatre l'extrema dreta”. Qui hi ha darrere de la “faxosfera i qui la finança una de les preguntes que es formulen els seus impulsors. La seva recomanació és “no comprar el discurs de l'extrema dreta ara que vénen eleccions, ni blanquejar els seus partits als mitjans”.

Carmen Verdoy, coordinadora de l'anuari, ha estat al plató de TV3 per assenyalar Vox i Aliança Catalana com a “extrema dreta”. En el cas d'Aliança, ha apuntat que "per a certs mitjans o periodistes costa més assenyalar aquests discursos". És així com la televisió pública catalana no es conforma amb el cordó mediàtic, sinó que passa a l'ofensiva contra els mitjans que no es pleguen a les pressions.

➡️ Política

Més notícies: