Una imatge d'una aula amb estudiants asseguts als pupitres, amb un requadre que mostra una piulada d'una persona comentant sobre la composició de la classe de la seva filla.
POLÍTICA

La queixa d'una mare agita el debat sobre la immigració a les escoles de Catalunya

La piulada s'ha fet viral i altres pares comparteixen també la seva preocupació

L'inici del curs escolar ha tornat a posar en relleu els greus problemes que travessa l'educació a Catalunya. Una de les principals preocupacions dels pares és la creixent ràtio d'alumnes estrangers a les classes, pels reptes que planteja en un sistema ja esgotat de per si mateix. Només cal observar les dades per comprendre la gravetat de la situació: l'escola pública absorbeix el 82% dels alumnes estrangers, sense disposar dels recursos necessaris per atendre aquesta diversitat.

Un professor subjecta una pila d'exàmens abans de començar les proves d'accés a la universitat 2023 a l'Escola Tècnica Superior de Camins, Canals i Ports de la UPV

A més de les dades, les vivències personals ajuden també a posar-se a la pell dels pares. Aquest dilluns, una mare ha mostrat la seva angoixa en un tuit que s'ha fet viral i ha agitat el debat sobre la immigració als instituts de Catalunya. La Judit explica que la seva filla ha començat segon de l'ESO en un institut de Manresa, i que de 21 alumnes 16 són marroquins, molts dels quals ni tan sols entenen el català.

El tuit ha provocat tota mena de reaccions, des de persones que alerten que hi ha una substitució cultural a Catalunya, fins a altres pares que també comparteixen la seva experiència. "La meva filla també ha començat segon de l'ESO a un institut de Manresa", apunta un altre comentari, "molts marroquins i són els més conflictius". Un exalumne del mateix institut explica que l'any passat a classe hi havia un 70% de marroquins, un 15% de llatins i un 5% de catalans.

La segregació, una realitat

“Fa 16 anys una neboda meva va portar la seva filla de quatre anys a l'escola pública de Salt (Girona). L'única que hi havia del país era la nena. Ningú parlava català, se la va emportar i l'endemà estava buscant una escola concertada al centre de Girona”.

Aquest darrer comentari reflecteix la solució desesperada que acaben buscant molts pares, que és treure els fills de l'escola pública i portar-los a una concertada. Segons dades oficials, el 63% de les escoles catalanes, dues de cada tres, tenen més del doble d'estrangers que l'escola concertada més propera. A zones com l'àrea metropolitana de Barcelona la segregació encara és més evident, ja que hi ha instituts amb un 40% d'immigració i al costat una concertada que no arriba ni a l'1%.

Immigració i fracàs escolar

Els estudis que s'han fet fins ara coincideixen a negar la relació directa entre les altes ràtios d'immigració i el fracàs escolar. Tot i així, és evident que l'augment exponencial d'immigració a les aules sense els recursos suficients per atendre aquesta diversitat suposa un obstacle més per als docents que ja estan desbordats. Per tant, suposa un factor més a tenir en compte, entre els molts que convergeixen en la crisi de l'educació a Catalunya.

L'Estat espanyol és el segon país de la UE amb més immigrants, un 21% dels quals acavan a Catalunya. Aquesta és de llarg la comunitat que absorbeix més immigració, i una part important d'aquesta immigració és alumnat en edat d'escolarització obligatòria. Això explica l'enorme impacte que suposa la immigració al sistema educatiu català.

El percentatge d'immigració a les aules ha augmentat de manera imparable els darrers vint anys, no només per l'augment de la immigració sinó també per la reducció de la natalitat de la població autòctona. En els darrers anys s'ha sobrepassat la xifra de 200.000 alumnes estrangers a l'ensenyament obligatori, cosa que suposa 70.000 alumnes més que fa dues dècades. La major part són magribins, seguins dels llatins i alumnes procedents d'Àsia.

➡️ Política

Més notícies: