Un home amb vestit blau parla en un faristol amb banderes d'Espanya i de la Unió Europea al darrere.
POLÍTICA

Tard i malament: La gran apagada aprofundeix en la crisi del Gobierno de Pedro Sánchez

El President va comparèixer amb sis hores de retard i sense donar explicacions convincents

L'apagada elèctrica suma un nou problema a la crisi política i social a Espanya, amb el Govern de Pedro Sánchez a la corda fluixa. Els casos de corrupció i la inestabilitat parlamentària havien deixat en una situació molt delicada un Govern, a més, sense pressupostos. La gestió de la crisi ha tornat a deixar en evidència la inoperància de l'Executiu, que va reaccionar tard i malament a l'apagada.

Pedro Sánchez al seu escó del Congrés mirant cap al sostre amb cara de preocupació

A falta de conèixer l'origen, les crítiques de l'oposició se centren en la gestió de la crisi durant les primeres hores. Pedro Sánchez va trigar sis hores a comparèixer, i Red Eléctrica ni tan sols va donar la cara. PP i Vox carreguen contra el Govern, i els socis de Sánchez li han demanat que comparegui al Congrés per donar explicacions.

Seis hores de 'apagada informativa'

Pedro Sánchez va comparèixer al Palau de la Moncloa després d'haver-se reunit amb el Consell de Seguretat Nacional. Ho va fer a les sis de la tarda, més d'una hora després del previst, i va ser per elogiar la gestió del seu gabinet.

El president del Govern va comparèixer quan Espanya ja portava hores submergida en el caos i presa d'una gran incertesa. Però és que a més la seva compareixença va ser erràtica i va deixar més dubtes dels que va resoldre. No va descartar el ciberatac quan ja ho havia fet la UE, i va insinuar que podria haver-hi un problema de seguretat nacional.

Aquesta vegada, a diferència de la DANA, Pedro Sánchez sí que va assumir el lideratge de la crisi. Però amb el pas de les hores va començar a evidenciar-se el dany que estava produint a la imatge del Govern. Alberto Núñez Feijóo va criticar la manca d'informació, i Vox va centrar les crítiques en la política energètica de l'Executiu.

Problema imprevisible?

Des del primer moment, el Govern va traçar una estratègia dirigida a dos objectius. Un, evitar les especulacions i els rumors a les xarxes. I el segon, intentar treure's el mort de sobre subratllant que es tractava d'un problema imprevisible.

Torres d'alta tensió al capvespre amb un cel blau i núvols rosats.

En el primer cas, en la seva primera compareixença el mateix Pedro Sánchez va demanar als espanyols “seguir únicament la informació oficial” i no “els rumors”. Una contradicció, tenint en compte el buit d'informació oficial en les primeres hores. A més, no van trigar a aparèixer a les xarxes declaracions passades en què el Govern titllava de rumors de l'extrema dreta l'amenaça d'una apagada.

De fet, amb el pas de les hores les crítiques van començar a centrar-se en Red Española i la seva presidenta, Beatriz Corredor. No només pel seu salari de 546.000 euros anuals, sinó també per desmentir fa uns dies que podria haver-hi una apagada elèctrica.

En el segon cas,la suposada imprevisibilitat també ha quedat en entredit. Encara que encara no se saben les causes de l'apagada, Portugal ha culpat Espanya d'un error en el sistema i comença a aparèixer l'ombra de la negligència.

Alberto Núñez Feijóo va aprofitar per assumir el paper de líder entrevistant-se amb el primer ministre de Portugal i demanant la pròrroga de les nuclears. També a Catalunya Carles Puigdemont va carregar contra el govern de Salvador Illa per sortir tard i malament, i va demanar una auditoria. L'oposició intenta així posar contra les cordes un Govern al qual se li acumulen els problemes.

➡️ Política

Més notícies: