
PSC, Junts, ERC, PP, Comuns i CUP voten en contra de retirar les subvencions als partits polítics
La idea d'AC de tallar les subvencions als partits s'inspira en el president Javier Milei
13: aquest és el nombre d'escons que han faltat per trobar un quorum absolut dins del Parlament, cosa difícil. Es tracta de la suma dels diputats de Vox i AC. A proposta de Sílvia Orriols, el Parlament va desestimar la retirada de les assignacions econòmiques als grups parlamentaris i partits polítics
La iniciativa, que ja figurava al programa d'Aliança Catalana, ha posat en evidència quelcom que poques vegades sorgeix. Parlem d'una unanimitat estructural de la resta de formacions per defensar el sistema de finançament públic que sosté l'estructura política catalana. És a dir, estem davant l'ànima de la partitocràcia.
La política catalana tanca files per protegir el seu finançament
Amb motiu de les últimes eleccions autonòmiques, E-Notícies ja feia algunes projeccions sobre el negoci dels partits polítics. Segons dades del mateix Parlament, ERC, per exemple, rep més de 5 milions d'euros anuals. Junts i PSC es reparteixen xifres similars. Fins i tot formacions més petites, com la CUP, han ingressat prop de dos milions d'euros durant la legislatura per sufragar despeses internes.

A aquestes quantitats cal sumar-hi les subvencions que reben de l'Estat per la seva representació al Congrés i el Senat, on el pressupost conjunt supera els 52 milions anuals. És a dir, les assignacions econòmiques del Parlament són només una peça més dins de l'entramat del finançament públic.
El discurs antisistema guanya tracció
La votació confirma l'aïllament de Sílvia Orriols, però també la seva capacitat per obrir agenda. El seu discurs contra el sistema de partits subvencionats connecta amb un malestar creixent entre els votants, que perceben la política com una estructura tancada.
Com ja ha fet en alguna ocasió, la líder d'AC defensa que cada formació s'hauria de finançar amb aportacions voluntàries. Mentrestant, els grups tradicionals s'aferren a l'argument de l'estabilitat democràtica per justificar les subvencions. És a dir, que, sense subvencions, la política només la farien els rics.
Curiosament, aquesta proposta d'AC està inspirada en una figura força lluny de Catalunya: Javier Milei. De fet, figures com Jordi Aragonès ja van aplaudir en el passat la proposta argentina de limitar el finançament públic dels partits.
Més notícies: