Una aula escolar vista al darrere amb diversos nens asseguts als seus pupitres i una línia aixecant el braç esquerre per preguntar a la professora que hi ha al fons
POLÍTICA

Professors de Secundària: 'L'educació per competències ha estat un error garrafal'

Xavier Massó, secretari general del sindicat, molt crític amb les modes que han portat el sistema educatiu català a la cua d'Espanya i Europa

El debat respecte al model educatiu català continua escalfant-se. Els mals resultats de l'informe PISA han obert la capsa dels trons i les primeres decisions preses pel Govern només han fet augmentar el descontentament de la comunitat educativa amb el Departament d'Ensenyament, comandat per Anna Simó. Un dels sectors més crítics amb la deriva que ha pres l'ensenyament català han estat els sindicats.

Aquest dilluns, el secretari general de Professors de Secundària, Xavier Massó, ha estat entrevistat a RAC1 i el seu pas pel programa presentat per Toni Clapés no ha deixat ningú indiferent. El professor i catedràtic de Filosofia assenyala els dirigents del Departament, els polítics i les noves polítiques educatives com a responsables del desastre educatiu català. I ho ha fet amb unes declaracions contundents.

El desastre de leducació per projectes i competències

"L'educació per projectes i competències ha estat un error garrafal", denuncia Massó. "Què vol dir competències? Saber fer una cosa? Molt bé, però jo he de saber per què la faig, aquesta cosa. Si no m'ensenyen les bases del que estic fent, difícilment podré entendre què estic fent. Però ara una cosa teòrica està maleïda", critica el secretari general de Professors de Secundària.

Xavier Massó assenyala que ara “s'ha deixat de banda ensenyar. Ara hem de prescindir dels continguts, de la memòria, de la rutina i dels esforços”. Cosa que, tal com mostra l'informe PISA, provoca uns “resultats desastrosos”.

El representant sindical també mostra “una contradicció elemental” que ens ha deixat l'informe PISA. "Catalunya ha estat pionera en educació competencial. I als informes PISA, que són exàmens competencials, tenim els pitjors resultats. I llocs on l'ensenyament no és tan competencial, obtenen millors resultats", explica.

Disciplina i cultura de l'esforç

Les noves modes educatives també ens han portat escenaris incomprensibles com ara la sobreprotecció dels alumnes. L'exemple més clar és la impossibilitat de repetir de curs en educació primària. "La llei impedeix repetir a primària i això l'alumne ho sap. Encara que siguin petits, no són tontos. Si no hi ha cap mena d'exigència i faci el que faci passaré de curs, estem desincentivant l'esforç".

A més, assenyala que això també representa una estafa per als alumnes. "L'escola no està fent la seva feina. No es deixa ensenyar. «No, no ho forcis, que no aprengui les taules de multiplicar». Si no se les aprèn, el deixaràs en indigència intel·lectual per a la resta de la seva vida", exposa. Però és que, per si fos poc, aquesta política també provoca greus problemes d'indisciplina.

Ara "qui reclama disciplina és un totalitari", però reivindica que "es tracta de complir les normes" per evitar, precisament, que hi hagi més "alumnes disruptors". I posa un exemple per entendre-ho fàcilment. "Si a mi, el dia que van ensenyar arrels quadrades, encara no hauria sabut sumar, restar, multiplicar o dividir perquè m'haurien passat de curs igualment, l'any següent, jo puc entendre res quan algú que m'està explicant les arrels quadrades? Impossible. En què em podria convertir? Doncs fàcilment en un disruptor o en un TDAH, que molts són reals però altres estan induïts", explica Xavier Massó.

Imatge d'una escola buida on es poden veure diverses cadires sense ocupar

Ni immigrants, ni pandèmia

Sobre els informes PISA, el Govern ha posat diverses excuses, com ara la immigració o la pandèmia. Sobre el primer element, Massó recorda que els responsables de l'informe ja van haver de donar un toc d'atenció a la Conselleria, que ràpidament va haver de desmentir allò que els immigrants van estar sobrerepresentats als exàmens.

Pel que fa a la pandèmia, Xavier Massó també veu que és una excusa sense sentit. "No hi ha hagut pandèmia a Singapur o Estònia?", països amb bons resultats als exàmens. A més, també recorda que "on els col·legis van estar menys temps tancats va ser a Catalunya i és on hem tingut els pitjors resultats", explica.