Primer pla del líder d'ERC a Catalunya Oriol Junqueras
POLÍTICA

Les mitges veritats d'Oriol Junqueras sobre el traspàs de Rodalies

El president d'ERC va evitar explicar la lletra petita de l'acord amb el PSOE


Dijous 2 de novembre va ser el dia d'Oriol Junqueras. Després de mesos a la deriva i a remolc, ERC en general i Junqueras en particular, es van apuntar una petita victòria en les negociacions amb el PSOE. El president dels republicans va comparèixer en roda de premsa en solitari aquest dijous a la tarda per explicar l'acord amb els socialistes. Tot l'acord? No, només els punts que permetien al líder d'Esquerra treure més pit.

Junqueras va afirmar que el traspàs de Rodalies seria integral, sencer i que es formalitzaria en la creació d'una nova empresa pública. En ella, segons el president d'ERC, hi estarien representats la Generalitat i l'Estat, però la primera tindria majoria i podria imposar les decisions. L'acord per assumir Rodalies inclou "finançament, vies i trens", sentenciaven els republicans dijous a primera hora.

Félix Bolaños i Oriol Junqueras asseguts donant-se la mà

En un "acte de transparència", socialistes i republicans van publicar el text íntegre de l'acord hores després de comparèixer davant dels mitjans. En ell, els dos partits accepten "culminar el traspàs integral de Rodalies" i crear una empresa nova que es dirà Rodalies de Catalunya. L'Estat tindrà un 50% de representació així com la Generalitat. La diferència és que l'executiu català serà qui escollirà el president, que tindrà vot de qualitat en cas d'empat.

Fins aquí és allò que ens havia explicat Oriol Junqueras. El cas és que segons el text qualsevol decisió estratègica s'haurà d'acordar per majoria qualificada. És a dir, l'Estat i la Generalitat s'han de posar d'acord o qualsevol de les dues parts té dret a veto. O acord, o paràlisi, en resum.

Imatge d'un tren de rodalies de Renfe

També tocarà negociar per al finançament. No hi ha cap xifra signada i serà una comissió bilateral la que decideixi i acordi la quantitat de diners que el Gobierno traspassi a la Generalitat per fer-se càrrec del servei.

L'única cosa que se sap és la previsió que fa el Departament de Territori. Segons avança l'ACN, es preveu que el Govern rebi més de 500 milions el 2024 i que anirien "a banda del traspàs de les vies". D'aquests 500 més de 300 aniran al dèficit tarifari i 130 a un pla d'acció.

El traspàs integral de vies i trens també té un altre asterisc. De moment la Generalitat només assumirà la línia del Maresme de la R1, la del Papiol a Puicgerdà de la R3 i la línia de Sant Vicenç de Calders de la R2. En cap moment l'acord posa data a les altres vies, malgrat que Oriol Junqueras va assegurar que el traspàs seria total. "Totes, totes, totes", va arribar a afirmar.

Què diu l'acord sobre tots els trams

El text pactat entre ERC i el PSOE parla de no “excloure cap tram”. No hi ha, però, rastre de com es traspassaran les altres línies o aquells trens que segueixen cap a altres comunitats, els anomenats de mitja distància.

Oriol Junqueras va donar per fet coses que l'acord no recull. En resum: no concreta més trams, no hi ha calendari ni xifra econòmica. No parla ni de coses tan bàsiques com les estacions de tren, que ara són propietat de l'Estat. Ni diu res dels treballadors actuals de Renfe a Catalunya.

Es tracta, potser, d'un acord de bona voluntat i del traspàs de tres línies, amb l'objectiu de “desenvolupar-lo i ampliar-lo” durant la legislatura. I en política, la bona voluntat la carrega el diable.

➡️ Política

Més notícies: