
Junqueras i Rufián, de 'vacances' al País Basc
Els líders d'ERC tenen una cita amb Arnaldo Otegi
Oriol Junqueras i Gabriel Rufián tenen aquest estiu una difícil missió, salvar les restes del naufragi del seu partit. Un repte semblant els ha portat a emprendre un viatge cap al nord, al País Basc. El president d'ERC i el candidat al Congrés celebren un acte aquest dilluns a Durango, juntament amb Arnaldo Otegi.
Cal recordar que ERC i EH Bildu concorren junts a les eleccions del 23-J al Senat. Ho fan a la llista Esquerres per la Independència, amb Joan Queralt (Esquerra) i Mertxe Aizpurua (Bildu) encapçalant les llistes.
Ambdues formacions comparteixen un mateix horitzó de “construcció de les repúbliques a Catalunya i el País Basc”. Junqueras, president d'ERC, va parlar de l'aliança com “un compromís amb els drets i les llibertats”. Otegi, líder d'EH Bildu, va definir la candidatura com “el mur de contenció de les dretes”.
Republicans i abertzales celebren avui el seu primer acte conjunt a la localitat de Durango, a Biscaia. Ho fan en un lloc amic, una ciutat que històricament ha estat feu dels radicals bascos. Allà rebran aquesta tarda a Junqueras i Rufián, que podran prendre aire lluny de l'asfixiant atmosfera electoral a Catalunya.
El referèndum, damunt la taula
La trobada vindrà marcada per l'ascens de la dreta a les enquestes i l'horitzó d'un referèndum d'autodeterminació a Catalunya.
Esquerra i Bildu aspiren a revalidar el seu paper clau en la governabilitat d'Espanya, però aquesta vegada volen pujar el preu de la investidura. Demanaran a Pedro Sánchez un compromís amb l'autodeterminació a Catalunya i el País Basc.

Però les seves aspiracions queden lluny de la realitat, a tenor de les enquestes que assenyalen un retrocés de l'independentisme. ERC seria la força més perjudicada, amb fins a cinc diputats menys respecte a les últimes eleccions. EH Bildu, que tenia 5 diputats, podria perdre'n un o guanyar-ne dos.
Tretze dies per remuntar
Junqueras i Rufián aterren avui a Durango disposats a mobilitzar l'electorat d'esquerres agitant la por a Vox. Rufián, que fa unes hores havia anunciat l'acte electoral al seu compte de Twitter, s'ha mostrat somrient al costat de l'abertzale Oskar Matute. Rufián sap el que es juga en aquestes eleccions.
Junqueras ha tornat a dipositar la confiança en ell malgrat la pèrdua de suport a les files del seu propi partit. Un daltabaix suposaria el principi del final per a un Rufián que va prometre estar 18 mesos al Congrés i va camí dels deu anys. El cert és que van passant els dies, i les seves expectatives electorals no milloren.
Tampoc Junqueras està per tirar coets. La confirmació de la seva inhabilitació política el condemna a l'ostracisme tant en l'independentisme com dins del seu propi partit. L'ara líder indiscutible d'ERC veu com una nova generació encapçalada per Pere Aragonès es fa pas per prendre les regnes de la direcció.
Davant aquest negre panorama, les 'vacances' de Junqueras i Rufián al País Basc són una oportunitat per relaxar-se i retrobar-se amb vells amics.
Més notícies: