Una persona amb cabell ros i vestit fosc sosté un micròfon mentre està dempeus en un entorn formal amb catifa vermella.
POLÍTICA

Indignació amb la Generalitat per condonar les ajudes atorgades a tutelats per error

La consellera de Drets Socials, Mònica Martínez, diu que només hi va haver 'desajustaments de l'administració'

Per mèrits propis, la Generalitat torna a situar-se al centre de la polèmica. Ara, per anunciar que condonarà els deutes a joves extutelats que van rebre ajudes econòmiques en el marc de l'escàndol de la DGAIA. La mesura, presentada per la consellera de Drets Socials, Mònica Martínez, ha generat una allau de crítiques a les xarxes socials.

L'origen del problema es remunta als anys en què l'antiga DGAIA mantenia un sistema opac, caòtic i presumptament corrupte d'ajudes. Molts d'aquests joves continuaven percebent prestacions fins i tot quan ja no complien els requisits. En alguns casos, les situacions eren fins i tot inversemblants, amb joves que ja no vivien ni a Catalunya i rebien ajudes.

Segons la Sindicatura, els pagaments indeguts a extutelats van ascendir a 4,7 milions d'euros. Això va conduir a reclamacions que en alguns casos superaven els 30.000 euros per persona. Però, ara, lluny de reclamar la devolució, la Generalitat ha optat per perdonar el deute al·legant que no es pot penalitzar aquells que ja arrosseguen una trajectòria vital marcada per la vulnerabilitat.

Una persona amb samarreta groga i pantalons grisos està dreta davant d'una porta de ferro entre dos pilars de pedra en un entorn arbrat.

Martínez Bravo va defensar que no es tracta d'irregularitats, sinó de “desajustaments de l'administració” que no va detectar els canvis en la situació laboral dels beneficiaris. L'argument, però, no ha convençut els usuaris. I l'origen d'aquesta indignació és evident: que l'administració no comet "desajustaments" per a altres assumptes.

“Fa tres anys que espero que em tornin 1.000 euros de les ajudes de plaques solars. Ni contesten. Ara bé, per condonar deutes amb diners dels altres, que ràpids”, denunciava un usuari. Un altre assenyalava: “Si s'haguessin equivocat amb les pensions dels nostres avis, els haurien fet tornar fins a l'últim cèntim”. Els usuaris narren constants casos d'assetjament administratiu per tornar pensions, ajudes i altres prestacions, en alguns casos per errors de la mateixa administració.

Un escàndol majúscul (i silenciat)

Aprofundir en l'escàndol de la DGAIA no interessa a amplis sectors del poder polític i de la seva divisió mediàtica a través de la premsa subvencionada. De fet, són mitjans independents com E-Notícies o Octuvre els que parlen d'això. Ahir mateix, per exemple, Octuvre afegia un nou actor a tota aquesta trama.

Es tracta de l'empresa de "compliance" legal Judilex. Presumptament, la fundació Resilis hauria contractat aquesta empresa per blindar-se legalment i evitar la condemna penal. El motiu per a les sospites és que l'auditoria de Judilex no va veure cap irregularitat mentre que la Sindicatura en veia centenars.

➡️ Política

Més notícies: