
El Govern pagarà més als professors que ensenyin 'matemàtiques socioafectives'
L'última ocurrència del ministeri d'Educació ha causat sorpresa i rialles
Oferir un incentiu econòmic als professors que ensenyin matemàtiques amb un sentit “socioafectiu” per reduir el rebuig dels alumnes cap a aquesta assignatura. Aquesta és la proposta en què està treballant el Govern de Pedro Sánchez. Segons l'últim informe PISA, el 28% dels alumnes espanyols de 15 anys no sap resoldre les operacions més bàsiques per desenvolupar-se en la vida.
A més, el 37% dels estudiants espanyols d'aquesta edat, sobretot les noies, diu patir “ansietat matemàtica”. El ministeri d'Educació s'ha proposat fomentar les classes matemàtiques “amenes” per rebaixar aquesta ansietat. L'objectiu és impartir la matèria atenent a la seva aplicació pràctica en la vida quotidiana dels alumnes.
Com era d'esperar, la nova ocurrència del Govern ha desfermat les rialles i les burles a les xarxes socials. Però també hi ha preocupació real per la deriva de l'Educació en mans d'aquest Govern. Es poden llegir comentaris com “per favor ja n'hi ha prou de ximpleries, us esteu carregant l'educació” o “les matemàtiques no són afectives, les matemàtiques exigeixen esforç”.
La nova ocurrència del Govern
Pedro Sánchez va anunciar el passat cap de setmana que un dels objectius del nou Govern és millorar els resultats de Matemàtiques i Llengua a Primària i ESO. Segons ha publicat El Mundo, una de les propostes consisteix a pagar més als professors que ensenyin Matemàtiques “socioafectives”. Això és, impartir el programa d'una forma més amable i amb una aplicació pràctica en la vida quotidiana.
Centrar-se en Matemàtiques i Llengua suposa un gir en les polítiques educatives del PSOE, que sempre relegava les assignatures instrumentals a un segon pla. Tanmateix, ho fa per sotmetre-les al seu concepte de l'educació. És a dir, l'aprenentatge competencial, basat en les emocions i l'afectivitat.
Per millorar els resultats en Llengua i Matemàtiques, el Govern pretén “eradicar idees preconcebudes relacionades amb el gènere o el mite del talent innat indispensable”. També planeja altres mesures com desdoblar les classes perquè hi hagi menys alumnes, i una atenció més personalitzada dels professors. Això sí, no es dividiran els grups per nivells com ja es fa en altres països.
Millorar el coneixement dels professors
El Ministeri d'Educació mantindrà el pla de reforç fora de les aules només per als alumnes amb més dificultats. La seva intenció és també reforçar els coneixements dels professors. A Primària, millorant la formació en matemàtiques dels professors d'altres matèries, i a Secundària reforçant la formació pedagògica i didàctica dels professors de mates.
A més de les matemàtiques, el Govern vol millorar la comprensió lectora dels alumnes i les seves competències comunicatives. Per això estudia un pla de reforç de la lectura a les aules, enfocat a aquestes millores. El ministeri presentarà i debatrà aquestes propostes amb la comunitat educativa i les comunitats autònomes.
Més notícies: