Les organitzacions agràries Asaja, COAG, UPA i les organitzacions de comercialització Coexphal i Ecohal convoquen una concentració de camions i vehicles agrícoles a Almeria. A l'esplanada del Port d'Almeria.
POLÍTICA

El Govern assenyala els transportistes marroquins per l'auge d'accidents a Catalunya

El responsable de Trànsit a Catalunya demana 'formació' per als camioners de 'tercers països'

Ahir era notícia que un autocar amb prop de 50 passatgers havia patit un greu accident a l'autopista C-32. Segons es va explicar, era un vehicle que transportava empleats de l'empresa Inditex. Els serveis d'emergència de la Generalitat van elevar a 33 el nombre de ferits de consideració diferent.

Així mateix, aquestes darreres jornades han estat caòtiques pel que fa a sinistralitat. Més en particular, a l'AP-7, que va registrar més de 40 quilòmetres de retencions per cinc accidents. Es va tractar de l'incendi d'una grua, un camió bolcat i tres xocs.

Diversos cotxes circulen a l'autovia A-6, l'11 d'agost del 2023, a Madrid

Tot plegat explica que les autoritats competents hagin fet alguns avisos importants. Sobretot després de l'accident de l'autocar d'Inditex. El director del Servei Català de Trànsit, per exemple, Ramon Lamiel, va enviar un missatge de cautela.

“Portem dos dies molt complicats i demanem màxima prudència, també als conductors professionals”, va dir. D'aquest avís, en destaca la referència que va fer als professionals de la conducció. De fet, avui mateix ha reiterat el missatge de prudència davant els micròfons de RAC1.

Poc després d'iniciar-se l'entrevista, Lamiel ha assenyalat que una de les principals preocupacions en matèria viària és “molt especialment, la seguretat dels professionals”. Ho ha dit en referència al fet que els dos morts pels accidents a l'AP-7 eren professionals.

Conductors marroquins per compensar la manca de professionals

D'entrada, però, les dades que ha ofert el responsable de trànsit conviden a l'optimisme. A la sinistralitat en accidents mortals amb vehicles pesants implicats, per exemple, han observat una reducció del 27% respecte a l'any passat.

Ara bé, aquesta reducció no es presenta de manera homogènia.

Segons ha transmès, també han percebut un augment paral·lel de la “sinistralitat en aquells conductors de països tercers de la Unió Europea”. En aquests casos, la Generalitat ha comptabilitzat un augment del 13% al 22% als vehicles pesants implicats en “accidents totals”, és a dir, no necessàriament mortals.

Tot seguit, ha dit que això obeeix que, d'un temps ençà, ha augmentat la presència de conductors estrangers. La raó és la falta crònica de personal que pateix el sector.

Imatge de la Ronda del Litoral de Barcelona amb retencions a causa d'un accident, dia 10 d'agost de 2023

Lamiel ha explicat que la manca de conductors ha portat el sector del transport a buscar professionals en aquests “tercers països”. Cosa que només es pot fer amb el corresponent conveni que permet homologar els permisos de circulació de camioners estrangers.

De facto, el responsable de trànsit de Catalunya fa referència a camioners de nacionalitat marroquina.

Un acord del 2019

El març passat, Pedro Sánchez va signar amb Mohammed VI un acord bilateral entre Espanya i el Marroc, important en moltes matèries. Una era les convalidacions dels carnets de conduir dels professionals. És una petició que va fer la DGT el 2019 per respondre a una demanda de certs grups del sector del transport.

Amb aquesta mesura - que va entrar en vigor de manera provisional el 7 d'abril passat -, el Marroc entrava a formar part dels països que no necessiten homologar els seus títols professionals. Abans de la incorporació del Marroc, aquests països eren: Suïssa, Andorra, Corea del Sud, Japó, Mònaco, Regne Unit i Irlanda del Nord i Nova Zelanda.

El president del Govern espanyol, Pedro Sánchez (i), i el rei del Marroc, Mohammad VI (d), se saluden amb motiu del primer viatge oficial de Sánchez d'aquesta legislatura al Marroc, el 21 de febrer del 2024, a Rabat

Aquesta mesura va acontentar certs grups del sector del transport, però no altres. Van ser diverses les associacions i patronals que van avisar de dues coses. Primer, que el problema de la manca de personal és degut als baixos salaris. Dos, que els estàndards de seguretat al país veí són menors i que la manca d'una homologació en condicions podia implicar riscos de seguretat.

Abans d'aquesta mesura els conductors marroquins ja eren els professionals extracomunitaris majoritaris a Espanya. Representaven el 25% dels conductors estrangers. Així mateix, eren un sector modèlic que només estava implicat a l'1,7% dels accidents amb víctimes a tot Espanya.

Davant aquesta realitat, la petició de Lamiel ha estat oferir educació viària. Segons ha explicat a RAC1, aquests conductors “necessiten formació”. Un assumpte, ha dit, que en qualsevol cas hauria d'haver estat inclòs en les darreres decisions preses per la DGT.

➡️ Política

Més notícies: