Gabriel Rufián, seriós amb els braços oberts, al congrés dels diputats
POLÍTICA

El gir de Gabriel Rufián: de voler acollir més Menes a vincular inseguretat amb immigració

ERC arriba tard i malament a aquest debat

Gabriel Rufián va escollir la compareixença de Pedro Sánchez al Congrés dels Diputats, aquesta setmana, per escenificar el gir pragmàtic de la seva formació. El portaveu d'ERC al Congrés va demanar a l'esquerra “parlar sobre immigració i seguretat encara que incomodi”. En aquest sentit, va dir que “els fluxos migratoris són un repte per als barris que s'ha de basar en la seguretat”.

Home amb barba i cabells foscos vestit amb un vestit gris i corbata fosca parlant en un faristol en un recinte parlamentari

Va expressar que “vivim en societats on tothom té drets i obligacions, et diguis Javier o et diguis Brahim”. Aquesta intervenció de Rufián marca un abans i un després en una formació que fins ahir abanderava el ‘volem agafar’ o la teoria de les percepcions. De fet, ERC ha estat un dels partits que ha liderat la proposta de regularització de mig milió d'immigrants il·legals a Espanya.

Fa només nou mesos, al febrer, el mateix Gabriel Rufián treia pit dient que "volem més Menes per a Catalunya i menys racistes subvencionats". Ha passat de demanar més Menes a dir que la immigració és un repte per a la seguretat dels barris.

A què es deu aquest gir i per què ara? Rufián va donar la clau quan, en la mateixa intervenció, va dir que "n'hi ha prou de parar l'orella cinc minuts en un barri o parlar amb un alcalde". Això, traduït, significa que el canvi de discurs es deu al pànic per les enquestes.

Un gir difícil de justificar

L'auge de formacions com Vox o Aliança Catalana ha obligat els partits processistes a adaptar el seu discurs per frenar la sagnia de vots. Per a Junts, hereu d'un espai ideològicament més proper a Aliança Catalana, va ser més senzill. Però per a ERC suposa un problema més gran donada la distància entre el que deien abans i el que diuen ara.

Tot s'ha accelerat després de l'enquesta de La Vanguardia del passat mes de setembre, que donava 19 diputats a Sílvia Orriols. El pànic es va estendre per les seus dels partits processistes. A la d'ERC, Oriol Junqueras va donar ordres d'accelerar el gir pragmàtic, consistent a abordar la immigració i la seguretat per competir amb els partits antiimmigració.

Per a ERC és més difícil de justificar aquest gir, sobretot perquè molts els responsabilitzen de la degradació que pateix Catalunya. Esquerra va liderar juntament amb Comuns i la CUP, durant el Procés, la línia proimmigracionista més radical. Després, al capdavant de la Conselleria d'Interior, va negar la inseguretat i ho va atribuir a "percepcions" alimentades per fake news i l'extrema dreta.

Han perdut el relat

El que venia a dir-li Rufián a Pedro Sánchez és que "o nosaltres parlem d'immigració o seguretat o ho faran ells". La qual cosa no és creïble, després d'haver negat que existís un problema i d'haver anomenat extrema dreta a qui ho plantejava. Però sobretot, evidencia que ERC i l'esquerra en general, catalana i espanyola, han perdut el relat.

A Catalunya ERC competeix amb Aliança Catalana però també amb Vox, sobretot a Tarragona i el cinturó metropolità barceloní. Allà hi ha zones on Vox està arrasant amb una fina estratègia de trepitjar els barris més castigats per la degradació i la delinqüència. Barris que havien estat bastions tradicionals de l'esquerra, a les pròximes eleccions podrien quedar tenyits de verd.

Aquesta és la raó per la qual ERC vol parlar ara d'immigració i inseguretat, i fins i tot s'atreveix a vincular-ho. El problema és que arriben massa tard i de manera poc creïble. Recordem que Rufián comparteix partit amb Najat Driouech i Tània Verge...

➡️ Política

Més notícies: