Plànol curt de Roger Torrent i Pere Aragonès somrients durant una reunió sobre la cimera de la sequera, al Palau de la Generalitat, el 31 de març del 2023, a Barcelona
POLÍTICA

La Generalitat busca que Fira de Barcelona gestioni el Circuit de Montmeló

El Govern de Catalunya obre negociacions "per explorar aquesta possibilitat", copiant el model de Madrid, on Ifema serà l'organitzadora de la Fórmula 1


Fa poc més d´un mes, el conseller d´Empresa de la Generalitat de Catalunya, Roger Torrent, es mostrava convençut que la Fórmula 1 no se n'aniria de Montmeló. Madrid havia anunciat aquell mateix dia amb les seves millors gales que l'esdeveniment tindria una carrera anual a la capital a partir del 2026. Tots els focus se centraven en Barcelona i era molt difícil pensar que Espanya comptaria amb dos grans premis, però el discurs de la Generalitat era de calma, esperança i convenciment.

Aquest diari ja va avisar que el Circuit de Montmeló anava tard i malament  Tot i l'optimisme de Roger Torrent, la realitat marcava un distanciament molt gran entre el circuit i l'organització de la Fórmula 1. Liberty Media ja s'havia mostrat cansada dels problemes que arrossega l'equipament i la poca -per no dir nul·la- inversió per a millorar l'experiència de l'espectador.

Doncs bé, segons ha pogut saber e-Notícies i han confirmat fonts de la Generalitat de Catalunya, l'administració catalana ha obert negociacions per "explorar la possibilitat d'un contracte d'arrendament per a la gestió de l'activitat del Circuit" a Fira de Barcelona. D'aquesta manera, la propietat de Montmeló continuaria sent la mateixa –75% de la Generalitat i la resta del RACC i l'Ajuntament de Montmeló– però la gestió dependria de Fira de Barcelona.

Es dona la circumstància que Fira de Barcelona és un consorci format per la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i la Cambra de Comerç de Barcelona. El president d'aquesta institució és Jaume Collboni, mentre que el president de Roger Torrent, actualment president del Circuit de Montmeló. La idea és que la "propietat patrimonial" seguirà sent de Circuits SL, mentre que es busca que sigui Fira de Barcelona qui obri el Circuit a ingressos més enllà del món del motor.

Pel que se sap, la negociació s'acaba d'iniciar, no hi ha dades, terminis ni tan sols una opció real que s'acabi amb un acord. A més, es produeix en plena negociació amb la Fórmula 1 per intentar mantenir l'esdeveniment a Montmeló, encara que no se sap com pot afectar el moviment a les converses.

El més curiós del cas és que l'organitzador del gran premi de Fórmula 1 a Madrid és Ifema Madrid, l'equivalent a Fira de Barcelona. Ifema és un consorci constituït per la Comunitat de Madrid, l'Ajuntament de Madrid, la Cambra de comerç i indústria i la Fundació Montemadrid.

Mateix model que Madrid, però, segons la Generalitat, amb objectius diferents

Segons fonts internes del Circuit, l'objectiu de la Generalitat seria copiar el model madrileny. A diferència del que passa amb el consorci actual del Circuit, Fira de Barcelona combina la titularitat pública amb una gestió empresarial autònoma, de manera que té molta més llibertat de moviment o contractació. La voluntat, doncs, seria que, a partir d'un contracte d'arrendament de la gestió, fos Fira de Barcelona qui portés el dia a dia de l'equipament aprofitant la seva gestió empresarial autònoma.

Des de la Generalitat, però, es vol posar el focus en "optimitzar l’eficiència i la cerca de noves fonts d’ingressos mitjançant l’organització de fires i altres esdeveniments que vagin més enllà del món del motor". Segons el Govern, el 2022 ja va acordar que el Circuit busqués noves vies de gestió i generar nous ingressos per poder reduir l'aportació pública. "Es tracta, doncs, de la conseqüència d’un treball constant que s’està duent a terme des de principis de legislatura, i que no té res a veure amb moviments que s’hagin dut a terme en altres ciutats amb relació a esdeveniments com la Fórmula 1. De fet, aquest acord, de fer-se efectiu, no afectaria la titularitat dels actius ni tampoc a la titularitat dels contractes de F1 i MotoGP que seguiran sent propietat de Circuits de Catalunya", asseguren des del Departament d'Empresa i Treball.

➡️ Política

Més notícies: