
L'atemptat d'Austràlia, un avís per a Espanya: l'antisemitisme és el delicte d'odi que més creix, amb un 61% més
El Govern de Pedro Sánchez ha estat acusat de crear un clima de connivència contra els jueus
Sydney (Austràlia) ha estat escenari d'un atemptat islamista i antisemita que ha deixat almenys setze morts i més de quaranta ferits. El president del Govern espanyol, Pedro Sánchez, ha condemnat l'atac apel·lant a "l'eradicació de l'antisemitisme i el terrorisme". Però Ayuso ha contestat acusant-lo de ser "el principal portaveu de l'antisemitisme", del creixement del qual "ja alertaven moltes veus".
Molts situen Pedro Sánchez com un dels caps de l'ofensiva propalestina global que ha creat un clima favorable al creixement de l'antisemitisme als països occidentals. A Espanya, les xifres són alarmants. Segons dades del Ministeri de l'Interior, mentre els delictes d'odi van disminuir un 13,8% l'any passat, els incidents antisemites es van disparar un 60,9%.

L'antisemitisme és de llarg el delicte d'odi que més va créixer a Espanya el 2024. Una realitat que s'emmarca en el context del conflicte a l'Orient Pròxim després de l'atemptat de Hamàs del 23 d'octubre de 2023 i la resposta d'Israel amb l'ofensiva sobre Gaza.
El Govern espanyol va prendre una posició decididament favorable a Palestina, i va liderar una ofensiva diplomàtica que va merèixer la felicitació de Hamàs i la condemna d'Israel. La campanya propalestina va ser recolzada i animada per l'esquerra política i els mitjans públics i subvencionats.
Creix l'antisemitisme
Això ha anat creant un caldo de cultiu favorable a missatges i accions antisemites, no només contra Israel sinó també contra els jueus. La flotilla va ser la culminació mediàtica, però hi va haver altres episodis que van alimentar l'increment de l'antisemitisme a Espanya. A Catalunya hi ha hagut pintades antisemites en comerços jueus i censura en espectacles o en partits de bàsquet.
La setmana passada, sense anar més lluny, la doctora en Història Laura Miró Bonnín va ser víctima d'una campanya de difamacions i amenaces que va acabar amb la censura de la seva conferència a Obra Cultural Balear. Tot i que l'esquerra radical ho emmascara amb l'antisionisme, els experts adverteixen que és la porta d'entrada de l'odi als jueus que empara la violència física i verbal contra ells.
Una de les coses que contribueixen a generar odi contra els jueus és la repetició d'idees com el genocidi, que estigmatitza els jueus. El següent pas és la utilització física i verbal, que explica que l'antisemitisme s'hagi disparat un 400% a Europa des de 2023.
Alerta antigihadista
L'atemptat d'Austràlia és també un avís sobre l'amenaça real del gihadisme, que o bé és ignorada o bé és atribuïda a bulos de l'extrema dreta. Espanya i Catalunya continuen en nivell 4 reforçat d'alerta antiterrorista. L'activitat islamista als països occidentals s'ha disparat des de l'inici de la guerra a Gaza, el 2023, i la crida a la gihad global.
Més notícies: