
Per què Aliança Catalana guanya a Lleida i Girona segons l’última enquesta
L'escalada migratòria ha anat aparellada d'un increment dels delictes més greus
Els resultats de l'enquesta de La Vanguardia que ha sacsejat el tauler polític català donen a Aliança Catalana com la força més votada a Lleida i Girona. El partit de Sílvia Orriols, que segons aquest sondeig assoliria 19 diputats, basaria el seu creixement en aquestes províncies. A Lleida seria la força més votada amb quatre escons, i guanyaria també a Girona amb cinc representants.

Si es complissin aquests resultats, significaria un creixement de quatre diputats a Girona, i tres a Lleida. El seu creixement s'explica en bona mesura per l'enfonsament del processisme, sobretot de Junts i ERC. Però també a causa de la crisi migratòria i de seguretat que està marcant l'agenda política a Catalunya, i que colpeja especialment aquestes províncies.
Això demostra que Aliança Catalana s'ha convertit en un instrument concebut com a útil per bona part de la ciutadania per solucionar les principals preocupacions. Trenca també amb el relat de l'establishment polític i mediàtic, basat en la superioritat moral i l'estigmatització. Allà on hi ha més immigració i delinqüència, és on Orriols rep més suport.
Lleida, la cinquena província d'Espanya amb més immigració
La província de Lleida és el paradigma evident de la degradació de Catalunya aquests últims anys. Segons el darrer cens de gener de 2025, és la cinquena província de l'Estat amb més població estrangera en termes relatius -només per darrere de Melilla, Almeria, Balears i Girona.
Hi ha una dada encara més cridanera, i és que en quatre municipis de la província més d'un terç de la població és estrangera. Es tracta de Guissona (50%), Aitona (35%), Alcarràs (35%) i Les (34%). Altres poblacions, com Mollerussa (33%) i Vielha (31%), també avancen en aquest sentit i ja han superat el llindar del trenta per cent.
A la demarcació de Lleida, el creixement demogràfic està basat únicament en l'arribada de persones estrangeres. Als 231 municipis de Lleida hi ha empadronats 451.707 habitants, dels quals un 58,4% han nascut a la província mentre que el 23,2% són estrangers.
Però a més del repte demogràfic hi ha el tema de la inseguretat. Segons les darreres dades del Ministeri de l'Interior, les agressions sexuals s'han disparat gairebé un 50% l'últim any, els robatoris amb violència un 8%, i el tràfic de drogues més d'un 30%. La degradació social i de seguretat ha convertit Aliança Catalana en una esperança de salvació per a molts.
Girona, gairebé mil ocupacions i un 300% d'agressions sexuals
Girona és l'altra província que reflecteix tant la degradació social com el tomb polític que està experimentant Catalunya. Aquesta és la quarta província de l'Estat amb més immigració. També és la tercera amb més ocupacions, i conté municipis al límit de l'esclat social.
Salt és un cas especialment dramàtic, ja que en aquesta localitat de 34.000 habitants més del 80% dels nascuts ja són estrangers. Aquest va ser també l'epicentre de la revolta d'immigrants i l'esquerra proocupació contra la policia. En aquesta localitat els delictes han tornat a pujar un 30%, com ve passant des de fa ja molts mesos.
Girona té la segona comarca catalana amb més immigració, l'Alt Empordà. Amb un 26%, només se'n veu superada per la Segarra, comarca a la província de Lleida amb un 30% de població estrangera. La capital de l'Alt Empordà, Figueres, és una de les ciutats amb més delinqüència: un 60% més de violacions, tres vegades més d'intents d'homicidi i un augment del 37,5% dels robatoris amb força en domicilis.
Tant Lleida capital com Girona capital són un fidel reflex, més cru si cal, de la realitat de la província. Són ciutats on governen o han governat PSC, ERC, Junts i la CUP. Ara s'entén més l'enquesta de La Vanguardia.
Més notícies: