Muntatge amb la mà d'un metge amb guant blau subjectant una mostra de sang i un cercle amb diversos aliments a una taula

SOCIETAT

Soc nutricionista i et dic què has de menjar i què has d'evitar si tens anèmia

L'anèmia ferropènica, és a dir, per manca de ferro, és la més comuna entre la població, encara que en podem trobar moltes altres

L'anèmia és una malaltia que es produeix quan els glòbuls vermells tenen algun tipus d'afecció i no estan sans. Aquests són els encarregats d'aportar oxigen als teixits del cos.

Com que no hi ha prou oxigen, els símptomes més fàcils de sentir són la debilitat i la fatiga. També pot generar sensació de manca d'aire, batecs irregulars, mareig, mal de cap…

El tipus més comú d'anèmia és la ferropènica, és a dir, la que es dona per dèficit de ferro, cosa que comporta que no es pugui produir prou hemoglobina. Però, a més d'aquesta, podem trobar molts altres tipus:

  • Anèmia per dèficit de vitamina B12
  • Anèmia per dèficit d'àcid fòlic
  • Anèmia hemolítica
  • Anèmia megaloblàstica
  • Anèmia aplàstica idiopàtica
  • Anèmia perniciosa
  • Anèmia drepanocítica
  • Talassèmia

Què he de menjar i què he d'evitar si tinc anèmia?

Per millorar els símptomes anteriorment anomenats de l'anèmia, cal prestar especial atenció a l'alimentació, ja que juga un paper molt important. Principalment, amb l'alimentació hi ha diverses coses que podem fer:

  • Incloure aliments alts en:
    • Ferro
    • Vitamina B12
    • Àcid fòlic
    • Ferro no hem
  • Evitar aliments que interfereixen en l'absorció de:
    • Ferro
    • Vitamina B12
    • Àcid fòlic
  • Evitar aliments processats

1. Aliments alts en ferro i aliments que interfereixen en la seva absorció

Aquest és necessari per a la producció de glòbuls vermells, per la qual cosa és important assegurar una bona aportació de ferro per part de la dieta. Trobem aliments com carns vermelles, aus de corral, llenties, peix, espinacs i bròquil, entre d'altres.

Si quan prenem aquests aliments incloem també vitamina C, farem que el ferro s'absorbeixi millor. Això ho podem fer amb aliments com els pebrots, la taronja, la mandarina, el kiwi…

D'altra banda, hi ha aliments que perjudicaran que s'absorbeixi correctament, empitjorant així l'anèmia. Per això, cal evitar o minimitzar el consum de te, cafè i vi negre. El contingut en tanins i polifenols inhibiran la seva absorció.

El calci també ho hem d'evitar juntament amb el ferro, per la qual cosa s'aconsella limitar el consum de productes lactis durant o després d'un àpat alt en ferro.

2. Aliments alts en vitamina B12 i aliments que interfereixen en la seva absorció

Com el ferro, aquesta vitamina també és essencial per produir glòbuls vermells. Hem vist que també pot aparèixer anèmia per l'absència o la disminució d'aquesta vitamina, per la qual cosa cal consumir aliments que la continguin.

Així doncs, inclourem a la nostra dieta carn, peix, ous i productes lactis. En cas de seguir una dieta vegana, serà necessària la suplementació.

Per contraposició, gairebé els mateixos aliments que interfereixen a l'absorció del ferro són els que interfereixen en l'absorció de la vitamina B12. D'aquesta manera evitarem o reduirem el consum de te i cafè.

3. Aliments alts en àcid fòlic i aliments que interfereixen en la seva absorció

L'àcid fòlic és també essencial per a la producció de glòbuls vermells. Inclourem aliments com els espinacs, els espàrrecs, les llenties, el bròquil i les taronges. Evitarem o reduirem al màxim el consum d'alcohol i tabac, ja que poden perjudicar l'absorció d'àcid fòlic.

4. Aliments alts en ferro no hemo i aliments que interfereixen en la seva absorció

És important incloure tant els aliments alts en ferro esmentats anteriorment com els alts en ferro no hem. Parlem doncs d'aliments com els espinacs, les llenties, el bròquil i les nous.