Muntatge d'una dona dormint amb melatonina

SOCIETAT

Soc experta en nutrició i t'explico els efectes que té la melatonina amb el son

Molt possiblement si et diuen la paraula “melatonina” l'associes directament al somni i problemes per agafar-lo

La famosa melatonina és la principal hormona implicada en la regulació del son i la vigília. Hi haurà qui la conegui com a “l'hormona de la foscor”, ja que el nostre cos comença a produir-la en resposta a la foscor. Ens ajuda a sincronitzar els ritmes circadians, és a dir, el rellotge intern.

Perquè ho entengueu, així que es va fent de nit i els nostres ulls detecten foscor, es donen senyals neuronals perquè es vagi produint melatonina, per així dir-li al nostre cervell que aviat anirem a dormir.

És per això que s'aconsella, per tenir un bon somni, evitar l'ús de pantalles (mòbils, tauletes, ordinadors…) abans d'anar al llit, ja que es pot bloquejar la producció de melatonina.

Quines propietats té la melatonina?

Segons l'AESAN (Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició) trobem dues declaracions nutricionals aprovades per a la melatonina.

En primer lloc, la melatonina contribueix a alleujar la sensació subjectiva de desfasament horari (jet lag). Per fer-ho, hauríem de prendre un mínim de 0,5 grams de melatonina una mica abans de dormir el primer dia de viatge i uns dies després de l'arribada a la destinació.

La melatonina també contribueix a disminuir el temps necessari per agafar el son. En aquest cas cal ingerir 1 mg de melatonina poc abans d'anar a dormir.

Els beneficis de la melatonina a la nostra salut

  1. Regula el somni: Tal com hem vist anteriorment, ens ajuda a reajustar el nostre cos quan tenim jet lag i a agafar el son.
  2. Alleugereix l'estrès: Aquest benefici es dona de forma indirecta per reduir la manca de son.
  3. Contribueix al funcionament correcte del sistema immunitari: Ajuda a augmentar les defenses del nostre organisme.
  4. Regula la producció d'estrogen i progesterona: Aquestes dues hormones són fonamentals pel sistema reproductor, tant femení com masculí.

En quins casos es pren la melatonina?

Doncs com hem vist, la melatonina té grans beneficis en el son, per tant prendre-la no serà dolent. Ara bé, seria ximple que la prengués una persona amb un bon somni i amb uns ritmes circadians correctes, ja que tenir melatonina de més no et farà dormir millor, sinó igual.

Qui més es pot beneficiar de prendre-la és:

  1. Persones a qui els costi agafar el son o el tinguin de mala qualitat
  2. Persones amb desfasaments horaris com torns de treball nocturns
  3. Persones amb desordres interns com jet lag
  4. Persones més grans de 55 anys, ja que a mesura que envellim disminueix la producció de melatonina

De totes maneres i malgrat els seus beneficis, el millor serà consultar-ho amb un professional mèdic abans de començar a prendre-la.