Una dona es porta la mà al capdavant, i en els cercles, els logos de Santander i Telefónica
SOCIETAT

L'OCU llança un nou avís a tots els clients del Banco Santander i Telefónica

L'OCU avisa dels perills del robatori d'informacions personals, després dels darrers ciberatacs a grans empreses

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha enviat un missatge important als clients d'algunes empreses molt conegudes al nostre país. Parlem del Banco Santander, Telefónica, Iberdrola, TiketMaster o el Consorci de Transports de la Comunitat de Madrid. A totes les uneix un fet comú: s'han vist sorpreses per atacs de ciberdelinqüents.

És més, les mateixes companyies han confirmat que les dades personals de milions d'usuaris s'han vist compromeses. Les darreres informacions detallen que s'han filtrat sobretot informacions de contacte, noms, DNI, correus i telèfons.

Tot i això, l'OCU recorda que companyies com el Banco Santander o Telefónica custodien altres informacions més sensibles. És el cas, per exemple, de claus d'accés, contrasenyes o números de compte.

Destaquen també la recent bretxa de seguretat de TicketMaster a nivell mundial. Informació de milions de persones van quedar a l'abast dels hackers, tant pel que fa a les entrades com a les targetes que van fer servir per pagar.

Des de l'OCU expliquen que els ciberdelinqüents busquen aconseguir arxius personals perquè "valen molts diners". Encara que només comptin amb el nom i el mòbil, ja en tenen prou per actuar més tard.

Sigui a través d'una suplantació d'identitat, campanyes de Spam o phishing. Per tant, els clients de les empreses esmentades no haurien d'abaixar la guàrdia.

L'OCU detalla les obligacions de les empreses

L'OCU explica que, quan hi ha una cessió de dades a una companyia, és perquè l'usuari té intenció de gaudir d'algun tipus de servei. L'última cosa que preveu és que aquesta informació de caràcter personal circuli lliurement a Internet.

Quan hi ha un problema de seguretat, l'entitat afectada ho ha de notificar a l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD). Disposa d'un termini de 72 hores. També hauria de fer el mateix amb els possibles perjudicats, si pot ser de manera individual, encara que no és habitual.

Muntatge amb ciberdelinqüent i telèfon amb SMS

L'OCU indica que poden ser sancionades per part de l'AEPD en entendre que no van custodiar de la manera adequada aquestes dades dels clients. Però en tot cas, les principals conseqüències les patiria l'usuari, que no obté cap mena de compensació.

Què han de fer els afectats?

L'OCU insisteix que una bretxa de seguretat al Banco Santander, Telefónica o qualsevol altra entitat suposa un trastorn per al client. Estarà molt més exposat davant de futurs atacs dels delinqüents.

Per això, incideix en la necessitat de prestar més atenció davant de qualsevol possible trucada o missatge que els facin arribar. Podrien ser fraudulents, i en cas que tinguin dubtes, el més convenient seria contactar amb el remitent per confirmar la veracitat del missatge.

Recorden que no s'han d'oferir dades personals a cap pàgina sospitosa. A més, si resulta afectat per un ciberatac, el consumidor compta amb una sèrie de drets. Davant d'un possible càrrec al compte, per exemple, després de l'atac a un banc o companyia, s'haurien d'ocupar del reemborsament.

➡️ Societat

Més notícies: