Un tren de Renfe a una estació i diversos bitllets d'euros en primer pla

SOCIETAT

La indemnització a què tens dret si retarden o cancel·len el teu tren el 2024

Facua recomana als usuaris que pateixin alguna modificació en els viatges que reclamin per poder rebre una compensació

Quan patim un retard o una cancel·lació d'un viatge amb tren, ens sol produir seriosos maldecaps. Uns que, segons les circumstàncies poden ser solucionats en molts casos per la companyia ferroviària.

Facua ha recordat a la seva pàgina web un aspecte important a tots els usuaris de Renfe que s'hagin vist afectats per la vaga dels treballadors. Una vaga que va tenir lloc divendres passat 9 de febrer.

Els usuaris poden demanar la devolució del bitllet i tenen dret a menjar i allotjament si ho necessiten. A més, també podrien sol·licitar un transport alternatiu i una indemnització, segons el cas de què es tracti.

Recordem que aquesta vaga, convocada per CCOO, sol·licitava el desbloqueig de l'acord de la implantació de la jornada de 35 hores. I han estat centenars de trens els que es van cancel·lar el 9 de febrer passat. Concretament, 310 s'han vist afectats a tot Espanya, 89 d'Alta Velocitat i Llarga Distància i 221 de Mitja Distància.

La indemnització que pot demanar un viatger de tren quan pateix un retard o cancel·lació

Des de Facua recorden una cosa que Renfe ha de complir. Parlem del Reglament (UE) 2021/782 del Parlament Europeu i del Consell, de 29 d'abril de 2021, sobre els drets i les obligacions dels viatgers.

En primer terme, la normativa exposa que si el retard del tren és més gran d'una hora, Renfe ha d'oferir de forma gratuïta, menjars i begudes. I si el consumidor requereix una estada d'una nit o més, l'empresa hauria de donar-li allotjament a més del transport entre l'estació i el lloc on s'allotgi.

A més, en cas de cancel·lació, l'operadora ha d'oferir les opcions següents al viatger. Parlem del reintegrament de l'import total del bitllet, per exemple. També la continuació del viatge o la conducció per una altra via, en condicions comparables, en una data que vingui bé a l'afectat. O bé, la continuació del viatge en condicions de transport comparables i en el mateix moment.

Fins a un 50% del preu del bitllet si el retard iguala o supera els 120 minuts

Pel que fa als retards, la normativa europea apunta que els usuaris afectats tenen dret a una indemnització. A l'article 19 es fixa que la indemnització serà del “25% del preu del bitllet en cas de retard d'entre 60 i 119 minuts. I del 50% en cas de retard igual o superior a 120 minuts”.

Indemnització als viatgers de tren que pateixin un retard el 2024

TEMPS DE RETARD% PREU DEL BITLLET
60 - 119 minuts25%
Més de 120 minuts50%

Encara que el retard s'hagi causat per la vaga, al punt 10 de l'article 19 s'exposa que ha de fer efectives aquestes indemnitzacions la companyia ferroviària.

A més, el Reglament Europeu 2021/782 llisca que "les vagues del personal de l'empresa ferroviària i les accions, o la seva absència, d'altres operadors ferroviaris que utilitzin la mateixa infraestructura, d'administradors d'infraestructures o d'administradors d'estacions, no deuen eximir de la responsabilitat per retards“.