La DGT recomana a molts conductors fer servir un adhesiu: evita més d'un ensurt
Des de la DGT fan tot el possible per portar a zero el nombre de sinistres a les carreteres
El trànsit pateix canvis a passos de gegant, cosa que fa que la DGT estigui cada vegada més pendent del que passa a les carreteres. De manera progressiva, sembla que es redueix l'ús dels automòbils per donar pas a altres alternatives.
És el cas, per exemple, de les motos, els patinets i de les bicicletes elèctriques. Des de l'organisme consideren aquests usuaris com a vulnerables, ja que en cas d'accident són els més afectats.
Així mateix, cal destacar que aquests usuaris no tenen formació en matèria de seguretat viària, cosa que sí que passa amb els conductors de cotxes o motocicletes. Els conductors de patinet o bici no superen exàmens teòrics i pràctics abans de circular-hi.
Aquests conductors són especialment vulnerables a ciutat
Per tot això, des de la DGT han posat el focus en com facilitar-los la convivència. Aquests usuaris són més habituals a ciutat, i és aquí on pateixen la major part dels sinistres.
El 2020, segons dades de la DGT, van morir un total de 153 vianants en vies urbanes. També ho van fer 21 ciclistes i 7 usuaris de patinet elèctric.
Aquestes estadístiques també afirmen que la major part d'aquests accidents es van produir amb vehicles industrials lleugers i pesants. És a dir, furgonetes i camions.
El nou adhesiu de la DGT que pot ser una ajuda
Des de fa dos anys, l'organisme va emetre per evitar aquest tipus de situacions la instrucció VEH 21/05. A través d'aquesta recomana l'ús d'un adhesiu nou orientat a les furgonetes i camions.
Aquesta s'encarrega d'advertir de l'angle mort. És a dir, una zona que queda fora de la visió del conductor. Aquests angles morts són la principal causa de la majoria dels sinistres que pateixen aquest tipus de vehicles.
La DGT recomana a les furgonetes portar 3 adhesius
Aquesta instrucció, així mateix, recomana que les furgonetes utilitzin tres adhesius. La DGT les reparteix així: una a cada lateral a l'alçada de la cabina i una altra a la zona del darrere. D'aquesta manera, els usuaris de bicicletes o patinets poden saber a quines zones resulten invisibles per als conductors.
L'adhesiu, per la seva banda, té un disseny triangular i al seu interior hi ha dibuixat el pictograma d'una furgoneta, recordant les zones on el conductor no té visibilitat. Així mateix, és fàcil de trobar per internet i el seu preu ronda els 10 euros.
Com saber si un conductor ens ha vist?
D'altra banda, tant la DGT com les autoescoles i diferents associacions per a la defensa dels conductors comparteixen un consell clau per saber si un conductor ha vist o no altres usuaris al voltant del vehicle.
Aquest consisteix a mirar el retrovisor i, si es pot veure la cara del conductor, pot significar que ja hagi vist l'altre usuari. Si, per contra, la cara no és visible, és impossible que la persona s'hagi pogut adonar de la presència de l'altre.
Així mateix, cal recordar que, actualment, la majoria dels vehicles moderns compten amb un sistema de seguretat, que en forma part ADAS, per advertir el conductor de la presència d'un altre usuari a l'angle mort.
Més notícies: