Vox demana l'eliminació de les ZBE: devolució de multes i fi de les subvencions
Els d'Ignacio Garriga qualifiquen les Zones de Baixes Emissions de 'polítiques totalment classistes'
En una compareixença de premsa al Parlament, aquesta setmana la diputada de Vox, María García Fuster, va demanar acabar amb les Zones de Baixes Emissions (ZBE). Segons va explicar la diputada, la imposició de les ZBE suposa “un atac frontal” al dret de lliure circulació i a la “butxaca de les famílies treballadores”. En línia amb el que ha dictaminat la justícia a diverses zones d'Espanya, des de Vox posen l'accent a les persones - sobretot autònoms - que no es poden costejar un vehicle elèctric.
“Els nostres municipis queden acotats únicament a aquells amb prou diners per comprar-se l'última pijada, que resulta tan cara com ineficient”, va dir Fuster en referència als cotxes ecològics. Per tant, els d'Ignacio Garriga demanen derogar les ordenances municipals, així com la devolució de les multes i l'eliminació de les subvencions als municipis.
Finalment, la diputada reivindica que la formació ha liderat amb èxit l'ofensiva judicial contra les ZBE. En aquest sentit, ha destacat el cas de Madrid, on una denúncia de Vox va portar el TSJM a tombar la regulació de l'alcalde Almeida. “Polítiques totalment classistes”, ha conclòs Fuster en referència a les ZBE:
El fracàs de les ZBE
Més enllà del debat polític i partidista, el que és innegable és que ara com ara les ZBE han estat un error absolut d'implantació. I és que, poc després de la seva implantació, la justícia ja ha tombat les ZBE ni més ni menys que Madrid, Barcelona i tota l'àrea metropolitana de Barcelona.
En tots els casos, la justícia ha assenyalat la mateixa raó per justificar-ne la decisió: la desprotecció econòmica dels ciutadans. I en particular la desprotecció d'autònoms i petits empresaris, molt dependents del seu vehicle. El TSJM, per exemple, parlava de tenir present “la situació dels col·lectius empresarials de menor capacitat econòmica per a la renovació del vehicle, com són els autònoms, les microempreses o les pimes”.
Així mateix, els tribunals superiors de justícia de Catalunya i de Madrid van assenyalar que no estava clara la política restrictiva tenint en compte l'abast de la mesura. És a dir, que es prohibeix per decret la circulació de certs vehicles i no hi ha un pla a mida per donar sortida als afectats. Els jutges van parlar de “manifestes insuficiències” a les memòries econòmiques que acompanyaven les ZBE.
Ara com ara, la majoria d'ajuntaments, inclòs el de Barcelona, es neguen a tornar les multes o a deixar caure el projecte de manera definitiva. Caldrà esperar, doncs, que es resolguin els recursos dels ajuntaments per saber com queden finalment les ZBE.
Més notícies: