Muntatge de fotos d'uns nens d'esquena a classe atenent la professora i, en un primer pla, una imatge d'Anna Simó amb el rostre capcot

POLÍTICA

Segueix la improvisació del Govern en matèria educativa: nou cop de volant d'Anna Simó

La consellera fa marxa enrere en la seva intenció de suspendre les proves orals de català

El fracàs escolar és un dels problemes que amenacen el Govern de Pere Aragonès i que mostren a més la seva absoluta incompetència. El Departament d'Educació que dirigeix Anna Simó ha donat un nou cop de volant, aquesta vegada amb les proves orals de català. Després de les salvatges crítiques per la intenció de suspendre l'avaluació oral de català als alumnes, la consellera ha fet marxa enrere.

El departament ja va fer marxa enrere amb l'atribució dels mals resultats de l'informe PISA a la sobrerepresentació dels alumnes immigrants. “No hi ha excuses, tenim un problema identificat i treballarem per resoldre'l”, va dir la consellera. Després va dir que no prendrien mesures urgents, i va acabar creant una comissió d'experts de pressa i corrents perquè així semblés que feien alguna cosa.

La gestió de la crisi educativa a Catalunya és el reflex del funcionament del govern a Catalunya. El Govern de Pere Aragonès, en absoluta minoria (33 diputats de 135) està assetjat per les crisis (educació, sequera, camp, immigració, seguretat). El procediment és sempre el mateix, primer fer pilotes fora, per després improvisar fent cops de volant per justificar la seva incompetència.

L'enèsima rectificació d'Educació

Els resultats de l'informe PISA, que situa els alumnes catalans a la cua d'Espanya i Europa, ha deixat anys de descobert de polítiques educatives erràtiques a Catalunya. La consellera va cessar el conseller superior d'avaluació del sistema educatiu, Carlos Vega. Una cortina de fum per acabar donant més poder a la Fundació Bofill, el lobby educatiu responsable del fracàs escolar a Catalunya.

La primera decisió del nou president del consell d'avaluació, Joan Cuevas, va ser suspendre l'avaluació oral de català a les proves de competències bàsiques. Una decisió que va desencadenar les crítiques al Govern, i que ha portat la consellera a l'enèsima rectificació. Simó s'ha compromès a revisar urgentment els criteris d'avaluació i ha sol·licitat al consell que mantingui les proves orals de català.

El departament que dirigeix Simó intenta trobar l'equilibri entre les dades “preocupants” de coneixement de la llengua catalana, i la saturació dels centres per la implantació per primera vegada de les proves d'avaluació fixades per la llei espanyola. Aquesta va ser la motivació per la qual el consell davaluació va decidir suspendre temporalment les proves orals de català. "Aquest serà el curs amb una avaluació més extensa de la llengua catalana", ha subratllat Educació.

Improvisació constant

Un cop més, el Departament d'Educació ha reaccionat mogut per les crítiques malgrat la gravetat de la crisi que viu el sistema educatiu català. Això transmet la sensació d'improvisació constant, sense cap rumb clar en un problema tan important. Sembla que el departament va posant pegats, amb la intenció de salvar la seva pròpia imatge.

Pla mig curt d'Anna Simó mirant a l'horitzó amb dos micros davant

La consellera s'ha compromès a millorar el mètode d'avaluació de les proves del 2025. Una promesa buida més d'un departament que fa temps que n'ha esgotat el crèdit. El pitjor és que, com passa amb la sequera o la crisi del camp, els ciutadans ja no esperen més que la seva dimissió d'aquest govern.

Al fons de la crisi educativa a Catalunya hi ha el model apuntalat per la Fundació Bofill. Aquest think tank amb una influència decisiva a les polítiques educatives a Catalunya defensa una educació per projectes i competència. Entre els seus postulats, aposta per un canvi de paradigma en què els alumnes “visquin experiències d'aprenentatge empoderadores que els permetin desenvolupar el projecte de vida”.