Imatge del debat electoral de La Vanguardia i RAC1 el 26 d'abril del 2024

POLÍTICA

Quants diners s'ha gastat cada partit a la campanya electoral

Actes i propaganda electoral: el 12M no surt de franc i els partits s'han gastat molts diners

Les campanyes electorals es paguen i no són barates. Més enllà de la ideologia de cada partit, hi ha una cosa tan simple i determinant com els diners. D'altra banda, quan els partits són ja a la roda institucional comencen a percebre subvencions. Com ja vàrem explicar a E-Notícies, les eleccions són una despesa i també un negoci milionari per als partits que tenen representació. Per això, la dificultat principal d'un partit outsider és deixar de ser-ho.

Al Parlament de Catalunya, per exemple, es reparteixen 9 milions d'euros anuals entre els partits. La distribució d'aquests diners és mitjançant escons i vots amb una proporció del 50-50%. El PSC és el millor regat amb gairebé 2,2 milions d'euros i segueix ERC amb 2,1 milions, amb el PPC en darrer lloc amb gairebé 300 mil euros.

Però quant s'han gastat els partits catalans per a la campanya del 12M? I en què els ho han gastat? Oferim ara una llista del pressupost i despeses d'aquesta campanya electoral.

Pressupost dels partits per al 12M

Partit

Pressupost

PSC

2,5 milions

ERC

1,7 milions

Junts

1,7 milions

PPC

1,6 milions

VOX

1,2 milions

COMUNS

600.000

CUP

400.000

Ciutadans

No hi ha informació

Font: Agència Catalana de Notícies (ACN)

Els que superen el milió o els dos milions

De la mateixa manera que el PSC és el que percep més subvencions, és el que més ha gastat en aquesta campanya i amb diferència. Els socialistes de Salvador Illa han arribat a 2,5 milions d'euros de despesa. Es tracta d'un pressupost creixent pel que fa a la campanya del 2021 (2 milions) i la del 2017 (1,7 milions). Aquest elevat pressupost respon al format de mítings en grans espais pel qual ha optat el PSC.

Pla general d'una sala amb desenes de persones assegudes a les grades i Salvador Illa, només davant d'un faristol a l'escenari situat a la part dreta de la imatge

Pel costat processista, ERC s'ha gastat 1,7 milions, amb 620.000 euros només en propaganda. Els republicans també han apostat per fer molts actes en diferents formats i, a diferència del PSC, han organitzat més rodes de premsa. Per part seva, Junts també ha invertit 1,7 milions, que s'han gastat principalment en la logística electoral que té l'expresident Puigdemont al sud de França.

Fregant la mateixa quantitat hi ha el PPC d'Alejandro Fernández amb 1,6 milions. Cal destacar que els populars han gastat 800.000 euros en un crèdit i amb l'esperança que sigui una quantitat que, després, es pugui subvencionar. En qualsevol cas, les despeses majoritàries han estat en propaganda (489.000 euros) i en actes en espais privats.

Per la seva banda, Vox ha disposat d'1,2 milions d'euros, que a més de la corresponent propaganda s'han gastat en actes en llocs molt concrets. Així, per exemple, llocs obrers o de zones metropolitanes com Salt o Cornellà. És a dir, a 'mitings de carrer' que exigeixen una logística considerable.

Pla mitjà d'Ignacio Garriga i Santiago Abascal rient en una plaça de Salt amb desenes de simpatitzants darrere

Per sota un milió i la incògnita de C's

Bastant més avall hi ha els Comuns i la CUP, que no superen el milió d'euros. Els de Jéssica Albiach han disposat de 600.00 euros per al 12M. Gairebé la meitat ha estat per a propaganda electoral i la resta per als actes i les despeses ordinàries. La delegació de Sumar a Catalunya ha apostat per petits actes i de format reduït, tot i que s'espera un gran final de campanya amb la presència de la vicepresidenta Yolanda Díaz.

Finalment, hi ha la CUP, que té - en comparació - el pressupost més modest amb 404.725 euros. Ara bé, el partit ha fet una aportació pròpia de 400.000 euros per a la campanya. De manera molt notable, la despesa majoritària ha estat en comunicació, publicitat i premsa amb gairebé 480 mil euros. Els seus actes han estat majoritàriament al carrer i han ofert rodes de premsa cada matí a Barcelona.

Primer pla de Carlos Carrizosa parlant i mirant cap a la dreta

Per part seva, Ciutadans no ha fet públic el seu pressupost per al 12M. I és que no s'ha vist el seu autobús taronja circulant per carrers ni tampoc han fet mítings electorals. La campanya electoral ha consistit fonamentalment en trobades amb premsa i mitjans de comunicació.

➡️ Política

Més notícies: