Estudiants asseguts en una aula mirant cap al front on hi ha una pissarra i una pantalla.
POLÍTICA

Un professor deixa en evidència l’Associació Rosa Sensat el primer dia de classe

Hi ha una diferència abismal entre els discursos pedagògics i la realitat diària de les aules

L'inici del curs escolar a Catalunya ha coincidit amb una forta polèmica al voltant de l'Associació de Mestres Rosa Sensat. La seva presidenta, Mar Hurtado, va protagonitzar una intervenció a TV3 que ràpidament es va fer viral. Hurtado va dir que la paraula “disciplina” li “esgarrifa” perquè “suposa silenci i no parlar del que un necessita parlar”.

Descentrant el debat, Hurtado concloïa que la disciplina li sonava a “disciplina militar, on ningú pot pensar”. També va afegir que, al seu parer, s’està “injectant molta por” sobre el fracàs educatiu a Catalunya. Tot això ve perquè organismes com l’OCDE, PISA o la mateixa Generalitat han reconegut l’enfonsament en els resultats:

Les declaracions van causar sorpresa i indignació, especialment perquè Hurtado representa una de les cares del debat polític i ideològic al voltant de l’educació. Veient els comentaris a les xarxes, és evident que molts pares i docents consideren que això és una caricatura de la realitat. Per a ells, el problema no és l’autoritarisme "militar" a les aules, sinó la manca d’autoritat suficient per garantir un clima d’aprenentatge.

Una mestra està dreta davant d'una pissarra verda en una aula mentre diversos estudiants estan asseguts als seus escriptoris parant atenció i alguns aixequen la mà.

La polèmica creixia quan un professor de secundària, David Valls, responia a les xarxes socials amb un testimoni de la seva primera jornada lectiva. Va explicar que un alumne de 2n d’ESO va interrompre la classe de manera continuada, va desobeir les seves ordres d’asseure’s, es va encarar a pocs centímetres de la seva cara i va abandonar l’aula rient sense permís. “Això no és cap anècdota. I tot just acabem de començar el curs”, va escriure:

Un debat estructural

El seu relat, àmpliament compartit, va ser interpretat com una refutació directa al discurs pedagògic de Hurtado. Pares i professors denuncien que aquestes teories han coincidit amb l’enfonsament dels nivells de comprensió lectora i matemàtiques, alhora que es maquillen les xifres de fracàs escolar regalant aprovats i títols. La conseqüència, assenyalen, és un sistema que evita el conflicte, desprotegeix el professorat i normalitza el desordre a les aules.

Veus com la de l’escriptor i docent Damià Bardera ja havien advertit d’aquesta deriva. De fet, en una entrevista recent, Bardera denunciava la “farsa” de l’ESO i demanava avaluacions externes independents del Departament. I és que, al parer de molts, la disciplina a l’educació no implica una caricatura que acabi en la "disciplina militar".

➡️ Política

Més notícies: