Muntatge amb una imatge d'una classe plena de nens als pupitres aixecant el braç i un marc petit amb un primer pla d'Irene Rigau
POLÍTICA

'No anem bé si traiem hores de matemàtiques per parlar del canvi climàtic'

L'exconsellera Irene Rigau ha parlat de l'informe PISA i el fracàs escolar

El darrer informe PISA ha revelat la dramàtica situació del fracàs escolar a Catalunya. Els alumnes catalans són els que cauen més en nivell de matemàtiques, ciències i lectura. Això ha provocat una batalla política i un debat social al voltant de les causes del fracàs a Catalunya.

El Govern va obrir la caixa dels trons assenyalant com a causa la sobrerepresentació d'alumnes estrangers. Les crítiques han obligat la conselleria d'Ensenyament a rectificar, però el debat continua obert. L'última a tirar llenya al foc ha estat l'exconsellera del ram, Irene Rigau.

A El Matí de Catalunya Ràdio, Irene Rigau ha criticat la inclusió de temes com el canvi climàtic i el feminisme al currículum escolar. “La sostenibilitat, el canvi climàtic, el feminisme, la solidaritat… Tot això està molt bé, però si hem de treure hores de matemàtiques i llengua no anem bé”.

Sistema desorientat, mesures urgents

Irene Rigau va ser consellera d'Ensenyament entre el 2010 i el 2016, amb el Govern d'Artur Mas. Per a ella, “s'ha demostrat que més és menys”, i el problema és “voler posar tantes coses” al temari escolar que estudien els alumnes. Segons la seva opinió, cal prioritzar els coneixements bàsics.

D'altra banda, l'exconsellera diu que l'informe PISA “s'ha de tenir en compte però no s'ha de sacralitzar”. Fa referència a les proves de competències bàsiques, “que fa temps que adverteixen que el nivell baixa”. Per a Rigau, “davant els resultats, si vols generar esperances, has d'anunciar mesures”.

També ha volgut fer un reconeixement al professorat, “que està treballant en una situació molt complexa”. La culpa no és dels professors, diu, sinó que “el sistema està desorientat”. Ha lliscat igualment que “el context és complex” per la pròpia estructura social a Catalunya.

Un problema que ve de lluny

Irene Rigau assenyala així alguns dels problemes del sistema educatiu, causant del fracàs escolar a Catalunya. Encara que també hi ha la convicció que aquest no és un tema nou, sinó que s'acumula en les últimes dècades. Per tant, els antics governs també en són responsables.

La incapacitat dels diferents governs catalans de trobar un consens per a una llei deducació ha impedit trobar un sistema estable i eficient. La solució no és fàcil, i aquests dies el debat està donant per a molt. Estan aflorant algun dels principals problemes del sistema escolar.

Molts assenyalen l'allau migratòria com a problema, però l'esquerra acusa el Govern d'assenyalar els alumnes per sacsejar-se la responsabilitat. S'han esmentat altres problemes com ara la manca de recursos o la debilitat de l'educació inclusiva. Cada vegada més veus demanen tornar al rigor i la serietat a les aules.