Dona de cabell ros llarg mirant cap a un costat amb expressió de sorpresa
POLÍTICA

La integrant de la flotilla 'Barbie Gaza' posa en dubte les violacions de dones el 7 d’octubre de 2023

Colau guanya focus i sorgeix una nova figura mediàtica entre l'esquerra: el pla de la Flotilla ha estat un èxit

La seva arribada als platós era qüestió de temps. L'activista granadina Hanan Alcalde, més coneguda com a Barbie Gaza, s'ha convertit en la veu més mediàtica de la Flotilla. Només uns dies després del seu retorn a Espanya, les seves primeres declaracions a televisió ja han provocat polèmiques.

En un programa de Cuatro, Alcalde va afirmar sobre els atacs del 7-O que “no pots saber si les violacions a dones van passar o no” i va afegir que “no em crec res d'Israel”. Les seves paraules no només qüestionen fets àmpliament documentats per organismes internacionals, sinó que alimenten la sospita que la Flotilla és una operació mediàtica. En aquest guió, Barbie Gaza emergeix ara com la seva nova protagonista.

Una activista convertida en personatge televisiu

Llicenciada en Treball Social i amb gairebé un milió de seguidors a les xarxes, Alcalde ha cultivat una imatge de proximitat familiar i compromís social. La seva transformació en símbol de la Flotilla va ser ràpida. Durant la travessia va narrar el dia a dia des dels vaixells, reivindicant la “veu directa” davant dels mitjans tradicionals. El seu relat, tenyit d'emotivitat i denúncia, va conquerir milers d'usuaris i li va obrir la porta dels platós un cop de tornada a Espanya.

La Global Sumud Flotilla torna a salpar des del Port de Barcelona, l’1 de setembre de 20256, a Barcelona (Espanya).

Tanmateix, la seva irrupció televisiva ha posat en evidència la fina línia entre l'activisme i l'estratègia comunicativa. L'impacte de les seves paraules ha reforçat la impressió que l'objectiu de la Flotilla no era tant lliurar ajuda com generar debat i visibilitat. En aquest sentit, les polèmiques declaracions de Barbie Gaza semblen ser una conseqüència lògica d'una operació que des del seu origen va apostar per l'exposició mediàtica.

Sigui com sigui, estem davant d'una operació habitual entre l'esquerra contemporània. Es tracta de convertir causes polítiques en espectacles d'activisme on el protagonisme recau en rostres reconeixibles. Thunberg, Colau amb un mar de micròfons a l'aeroport i ara Barbie Gaza: ells mateixos fan senzilles les sospites.

L'altra cara de la Flotilla

El Govern israelià va interceptar diversos vaixells de l'expedició i va oferir la deportació als seus tripulants, una mesura que va tancar l'episodi marítim però no el seu impacte mediàtic. Des de llavors, els debats al voltant de la Flotilla han girat menys sobre la situació humanitària i més sobre els seus protagonistes. En aquest escenari, ara caldrà veure si l'agenda mediàtica coopta Barbie Gaza com a nova figura dels platós. Les seves paraules sobre el 7 d'octubre reobren una esquerda delicada, ni més ni menys que posar en dubte el pitjor atac contra jueus des de l'Holocaust.

➡️ Política

Més notícies: