Fotomuntatge de Pere Aragonès amb Anna Simó al costat amb una classe d'educació primària de fons
POLÍTICA

La Generalitat, sense rumb després dels mals resultats de l'informe PISA

Educació rectifica i fa autocrítica

Davant l'existència d'un problema, no hi ha res de pitjor que un govern que improvisa. Això és el que està passant amb els resultats alarmants de l'últim informe PISA de nivell escolar a Catalunya. El Govern de Pere Aragonès va culpar primer la sobrerepresentació d'alumnes estrangers, però ara rectifica.

El Departament d'Educació nega ara els seus dubtes sobre la representativitat de la mostra de l'alumnat a l'informe PISA. "S'han pogut descartar tots els dubtes respecte a la realitat social de la mostra", diuen en un comunicat. Educació mostra “la confiança completa en la qualitat i el rigor de les proves”.

Tot i així, insisteixen en "la limitació actual dels indicadors" per entendre "la realitat i l'increment de la complexitat, especialment acusada a Catalunya". Per això no descarten fer noves proves per analitzar el problema més profundament i buscar solucions. Tot plegat, en plena polèmica per la insinuació sobre el problema migratori.

El Govern fa autocrítica

Després de la polèmica generada, el Departament d'Educació, que dirigeix Anna Simó, ha assenyalat els reptes principals. Com “millorar els mecanismes i les metodologies per analitzar la complexitat i interpretar millor els resultats”. L'objectiu, “millorar el sistema educatiu” reconeixent els errors propis.

El Govern ara fa autocrítica, reconeixent que l'informe PISA “és dolent” i que “no hi ha excuses”. Segons la consellera Simó, “tenim un problema que està identificat i estem treballant per resoldre'l”. Ha afegit que “això va de pobresa infantil i segregació escolar”.

Ara el Govern diu que l'educació és “una prioritat”, i que el curs ha començat amb més professors i menys ràtios. Per a molts, el problema és la complexitat a les aules pel nombre d'alumnes estrangers. Però per a l'esquerra és un problema de manca de recursos.

Molts problemes, zero solucions

La CUP i el PP coincideixen a acusar el Govern de “xenòfob” en assenyalar els alumnes estrangers per eludir les seves responsabilitats. Diversos experts assenyalen altres problemes com ara la pèrdua d'autoritat i la sobreprotecció de l'alumnat. A més, hi ha la sensació que cada nova llei deducació baixa el nivell.

L'exconsellera d'Equació Irene Rigau ha assenyalat un altre problema que té a veure amb el temari. “La sostenibilitat, el canvi climàtic, el feminisme, la solidaritat… Tot això està molt bé, però quan has de treure hores de matemàtiques i llengua no anem bé”, ha dit aquest matí a Catalunya Ràdio.

Hi ha molts problemes detectats, però solucions zero, i Catalunya ja està per sota de la mitjana espanyola en matemàtiques i comprensió lectora. A més, Educació torna a estar al punt de mira després de la sortida del polèmic conseller Cambray. Aragonès va confiar en Anna Simó per reconduir la situació educativa a Catalunya.