Primer pla del dau corporatiu a la teulada de TV3
POLÍTICA

El finançament a TV3 creix un 17% a una Catalunya sense pressupostos

La televisió pública té uns comptes daurats i el CAC ja va dir que els números podien ser més 'transparents'

La situació financera de la Corpo és tan privilegiada que augmenta els seus recursos encara que no hi hagi pressupostos públics. Aquest és un dels resultats d'una combinació curiosa de dos factors polítics.

El primer és que els pressupostos estan prorrogats. El segon és que, abans de la pròrroga, el Govern d'Aragonès va regar la CCMA amb un pla de finançament de 1.347 milions.

Muntatge amb un pla mitjà de Pere Aragonès alçant el braç i una imatge del rètol de TV3 que hi ha al terrat dels estudis de la cadena

En comparació amb l'exercici del 2023, el del 2024 presenta un creixement del 16,9%, que es tradueix en gairebé 342 milions d'euros. Si es pren una perspectiva més àmplia, s'observa que en 13 anys la Generalitat ha augmentat un 35% la seva contribució a la CCMA.

Aquest enlairament financer de la Corpo va començar el 2011, quan el cost per llar va pujar fins als 103 euros. Abans havia estat de l'ordre dels 80 euros per llar. En qualsevol cas, des del 2011 el creixement ha estat sostingut, fins a arribar als 107 euros actuals.

Els dubtes del CAC

Quan encara estava Aragonès al poder, la Generalitat va justificar el nou pla de finançament a TV3 amb diverses raons. Entre elles, que calia “enfortir i impulsar el català”, “acabar amb les retallades” i arribar al públic jove. Però segons el Consell Audiovisual de Catalunya (CAC), totes aquestes raons són més aviat etèries.

En un informe preceptiu i no vinculant del mes de febrer passat, el CAC parlava de “mancances i manca de concreció” en els objectius d'aquesta inversió milionàries. Segons l'òrgan regulador, "no es fa un esforç de concreció d'objectius o activitats de caràcter prestacional específics".

I no és només una qüestió d'indefinició, sinó també una gestió que planteja dubtes. Sobre això, el CAC insisteix en la necessitat que moviments pressupostaris d'aquesta envergadura s'executin de manera “transparent i proporcionada”. Perquè, entre altres coses, aquest finançament hauria d'incloure “el detall de l'origen i les quanties dels ingressos derivats d'activitats alienes a què són pròpiament de servei públic”.

La presentació del nou logo de TV3 i Catalunya Ràdio

Produccions de tercers i ingressos publicitaris

Un altre punt destacat de l'anàlisi del CAC és que la Corpo no s'enganxa els dits a l'hora d'especificar quina mena de continguts propis produirà. Davant d'això, el CAC ja veu que part del finançament milionari es destinarà a contractar tercers perquè produeixin continguts.

"No s'explica tampoc, i entenem que és rellevant als efectes de valorar la dimensió correcta de la plantilla de personal, conèixer en virtut de quins criteris es realitzaran els encàrrecs de producció de continguts a tercers"

Finalment, també hi ha una qüestió fonamental que no ha quedat precisada: els ingressos publicitaris i la seva gestió. Pel CAC, encara no se sap quins criteris se seguiran amb la publicitat de la cadena.

"Els criteris de gestió dels ingressos publicitaris i propis no defineixen quina serà l'estratègia de venda de publicitat ni en quines fonts d'ingressos propis altres que els que deriven de l'activitat publicitària s'estaria referint la proposta".

➡️ Política

Més notícies: