[E-N]TREVISTES | Vídeo: 'El sistema educatiu ha desestimat l'esforç'
Entrevista al cap de premsa del sindicat Professors de Secundària. Avisa que 'tenim un sistema educatiu pervers' per culpa d''ideologies equivocades' i creu que la comissió d'experts que ha creat el Govern 'és una cortina de fum'
Escolta-ho també a:
David Rabadà, professor, paleontòleg, divulgador científic, escriptor i cap de premsa del sindicat Professors de Secundària, atén E-Notícies per parlar sobre el baix nivell educatiu que hi ha a Catalunya. En aquesta entrevista, Rabadà posa llum als problemes que hi ha avui dia a l'escola catalana i que s'han evidenciat després dels darrers i desastrosos exàmens PISA. Unes proves que han situat l'ensenyament català a la cua d'Espanya i Europa.
'Les proves PISA fa anys que avisaven'
David Rabadà alerta de la greu situació que viu l'ensenyament a Catalunya. Un problema que s'ha posat damunt la taula després dels resultats de l'últim informe PISA, però ve de lluny. 'Fa temps que s'han rebaixat els continguts. Ja als anys 90 es deia que no s'havia de memoritzar o que s'havia de baixar l'exigència als alumnes", explica. Això ha provocat que, finalment, "els alumnes tinguin menys coneixement en llengües, matemàtiques i ciències".
El professor en culpa les "ideologies equivocades" que han propiciat "un sistema educatiu pervers i mal estructurat". "La pedagogia o ideologia política actual diu que no s'ha de memoritzar, que no s'han de fer deures, ni exàmens. I jo em pregunto, què anem a fer a l'escola, doncs?", denuncia Rabadà. "Es pretén que els alumnes aprenguin per reacció espontània i això és impossible", assenyala. "Pel poc sabem, la manera que té la ment humana de guardar coneixements és a base de repetició, esforç, activitat, resolució de problemes... i tot això, la pedagogia actual està dient que no", afegeix.
'No hi ha una solució que ho arregli tot'
David Rabadà ens explica que la situació actual de l'ensenyament és "multifactorial" i que, per tant, "no hi ha una solució que ho arregli tot". Això sí, defensa un corrent, del qual ell en forma part, que ha estat criminalitzat en els últims anys. Als crítics “se'ns nomena despectivament com a 'professaures' per part d'alguns sectors de la pedagogia, però el que defensem és buscar mètodes que siguin efectius, no que els alumnes desenvolupin emocions, se'ls doni felicitat a les aules o utilitzin totes les pantalles".
En canvi, denuncia la falta d'esforç i disciplina que s'ha imposat a l'escola els darrers anys. Actualment, assegura que tenim un sistema educatiu on "s'ha desestimat l'esforç i la disciplina". I posa com a exemple que "políticament i pedagògicament s'ha decidit que repetir de curs és dolent. Si a l'ESO es regala la promoció de curs automàtic, aleshores no hi ha esforç" per part de l'alumne.
Això provoca una baixada generalitzada del nivell educatiu, fet que repercuteix directament en el fracàs escolar. “A Catalunya hi ha un gran absentisme escolar, de gent que deixa els estudis perquè el seu nivell de lingüística era molt baix”. I explica que, “per la meva experiència, entre un 20 i un 30% dels alumnes que arriben a l'ESO no dominen bé la comprensió lectora. Si un alumne no entén què llegeix o allò que li expliques a l'aula, es desmotiva i deixa els estudis".
'El grup d'experts que ha creat el Govern és una cortina de fum'
David Rabadà assenyala que el baix nivell educatiu també és degut, a banda "les lleis educatives amb la ideologia que han contemplat", als professors i a les famílies. “Els docents hem de dominar la nostra especialitat, tenir un bon domini lingüístic i un llarg etcètera”, afirma. I també assenyala a les famílies que, a vegades, “són absents, que no controlen els seus fills i que no els donen rutines".
Per revertir aquesta situació, el Govern ha creat un grup de 18 experts que ha generat molta polèmica entre la comunitat educativa. Tot i que Rabadà vol donar un vot de confiança a aquest grup d'experts, “no sé fins a quin punt aquest resoldrà el problema. Crec que és una cortina de fum. Sembla que volen fer veure que fan alguna cosa perquè no els diguin que no han fet res".
Més notícies: