Pla mig curt de Pere Aragonès somrient
POLÍTICA

Crítiques al Govern per la designació per al traspàs de Rodalies: 'Endollat'

Pere Macias té una cridanera trajectòria política

El Govern de Pere Aragonès ha designat Pere Macias com a comissionat per liderar el traspàs de Rodalies pactat amb el PSOE. L'elecció ha estat molt criticada a causa de la trajectòria política del personatge. Va ocupar diversos càrrecs de responsabilitat amb CiU, i després va treballar també per a Ada Colau a Barcelona.

“De moment no hi haurà traspàs de Rodalies ni intenció de fer-ho, però sí que tenim traspàs dels nostres diners a les butxaques de particulars de noves menjadores”. És només un dels molts comentaris que parlen de “endogàmia”, “pagueta” i “endoll”. Lamenten que la política sigui “una agenda de col·locació”.

A més, Pere Macias era fins ara coordinador del Pla de Rodalies a Catalunya per al 2020-2023. Per això hi ha qui es pregunta “què ha fet de bo en la seva etapa com a coordinador perquè ara sigui designat comissionat”. Sembla que els ciutadans miraran amb lupa aquest polèmic traspàs.

La trajectòria de Pere Macias

Pere Macias va forjar la seva carrera política sota les sigles de Convergència i Unió (CiU), quan el partit de Jordi Pujol controlava tots els ressorts de l'administració. Va ser president de la Diputació de Girona (1994-1996) i Conseller de Medi Ambient (1996-1997) i de Política Territorial i Obres Públiques (1997-2001). També va ser diputat al Parlament (1995-2006), al Congrés dels Diputats dues vegades (de 2008 a 2016), i senador també dues vegades (de 2003 a 2008).

Entremig va tenir temps de ser president de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona, i presidir un parell de fundacions. El 2016, el govern d'Ada Colau a Barcelona el va posar al capdavant del projecte de connexió del tramvia. Dos anys més tard, el Ministeri de Foment del Govern de Pedro Sánchez el va fitxar per coordinar el Pla de Rodalies a Catalunya fins al 2023.

La designació de Pere Macias ha coincidit amb el relleu al Ministeri de Transports, que ara dirigeix Óscar Puente. També coincideix amb el nomenament de l'exalcalde de Barcelona Jordi Hereu com a ministre d'Indústria. La tornada d'Hereu i Macias ha estat vist per algun amb ironia, com “la nit dels morts vivents”.

Desmuntant mites

Pere Macias va oferir fa només uns mesos una curiosa opinió sobre el funcionament de Rodalies. En una entrevista al febrer del 2023, va afirmar que no es podien comparar el servei d'FGC amb el de Rodalies, i que a Madrid també hi ha dèficit d'infraestructures. Dues observacions curioses, que trenquen el discurs del Govern i de l'independentisme.

El Govern sempre presumeix del bon funcionament dels Ferrocarrils de la Generalitat, en contrast amb Rodalies. Pere Macias va dir que “FGC fa molt bona feina en una via exclusiva i amb el gestor que també és titular de la infraestructura”. I que a Rodalies “el titular és diferent del gestor i passen trens de 15 companyies diferents”.

Per tant, segons Macias, “és una gestió que no té res a veure i comparar-ho no té sentit”. Però a més, va assegurar que “Madrid també ha patit dèficit inversor” i que “els plans s'han incomplert igual que a Catalunya”. Això sí, va advertir que a Catalunya les infraestructures estan “més envellides” i va defensar el traspàs de competències.