Pere Aragonès amb una imatge de fons de l'aeroport del Prat

POLÍTICA

La batalla pel relat que ERC s'està acostumant a perdre

Pere Aragonès torna a llançar una proposta estrella que passa sense pena ni glòria i que només recull rebuig extern

Diuen que la tercera és la bona, menys per a Pere Aragonès. El president de la Generalitat va intentar marcar agenda amb la seva proposta de finançament primer i amb la idea de referèndum després, sense cap fortuna. Si ho recorden, ningú no va parlar del concert singular que va demanar Aragonès, ni tan sols els agents socials o econòmics, mentre que la idea de referèndum va ser rebutjada per tothom a l'instant. Ho va provar fins i tot al Senat fa uns dies.

Ara, Esquerra -ergo, el Govern- ha decidit llançar un altre globus sonda, a veure si pot centrar el debat en les propostes i no en la figura de Puigdemont. Gairebé ha estat pitjor el remei que la malaltia: Pere Aragonès ha proposat ampliar la freqüència de vols del Prat sense ampliar la infraestructura, sinó fent més vols els mesos de juliol i agost en dues pistes alternatives.

Per si no n'hi hagués prou, el Govern d'ERC s'ha despenjat proposant que els 262 milions d'euros que haurien d'anar destinats a la tercera pista serveixin per insonoritzar habitatges. És a dir, que es gastaria diners públics perquè entre 1600 habitatges i 5.600 no escoltin tant de soroll a causa del nombre més gros de vols. No descarten, diuen, compensacions econòmiques i fins i tot compra d'habitatges.

Pla general de Pere Aragonès caminant a l'hemicicle del Senat, amb els senadors asseguts de fons

Pere Aragonès pretén no perdre la inversió de 1.700 milions que va anunciar el Gobierno saltant-se el pactat amb l'Estat. No hi hauria ampliació, sinó “l'ús puntual de dues pistes independents el juliol i agost entre les 10h i les 14h”.

La resposta de les altres administracions, actors polítics i la societat ha estat ràpida i unànime: ni parlar-ne. D'una banda, l'alcaldessa de Gavà assegura que es tracta "d'un despropòsit". Coincideixen AENA i l'Estat, que asseguren que la idea d'Aragonès "no millora l'operativa del Prat". El ministre Jordi Hereu ha anat més enllà i ha acusat Esquerra de "ser incapaç de prendre decisions estratègiques valentes per al futur de Catalunya".

El Govern buscava amb la seva proposta tenir content tothom. D'una banda, els ecologistes i la CUP, i de l'altra, els empresaris i el sector productiu. Ha aconseguit tot el contrari. El Gobierno torna a assumir que ERC és incapaç de complir el que s'ha pactat, mentre que la CUP acusa Esquerra d'"aprofundir en un model que enriqueix pocs".

Per si no n'hi hagués prou, els veïns de Gavà Mar posen el crit al cel i diuen que la proposta és "inadmissible i incomprensible". La seva sorpresa és majúscula, perquè ningú no els havia parlat de la proposta, ni se'ls havia consultat abans. Val a dir que no estan sols: la Generalitatno havia comunicat la seva idea tampoc a AENA o a l'Ajuntament de Gavà.

Muntatge fotogràfic amb el palau de la Generalitat de fons i Pere Aragonès i Laura Vilagrà en primer pla

ERC torna a perdre el relat

La proposta de Pere Aragonès quedarà en un calaix en hores. No ha agradat a Foment, ni als ecologistes, als ajuntaments propers a l'aeroport. La majoria de partits ni l'han valorada, deixant que mori sola. I ja en van tres en unes setmanes, reforçant la idea que el Govern està sol i no marca agenda malgrat tots els seus altaveus.

Fixeu-vos, aquest dijous es va parlar més dels nous habitants de Suïssa, de Puigdemont i el TJUE o del CIS. Només Nació Digital i el Diari Ara li van donar amor a la idea d'ERC amb el Prat. Una altra proposta que no arriba a la gent, un altre intent de marcar el debat polític que no serveix Aragonès.

Potser seria hora que a la Generalitat assumeixin que aquestes eleccions seran diferents, que aniran de la fi o no de Puigdemont o de la figura de Sílvia Orriols. Pere Aragonès ho intenta amb grans propostes, amb el logo del Govern per demostrar capacitat de gestió, però no ho aconsegueix. I el temps corre en contra seva.

➡️ Política

Més notícies: