
L'ampliació de l'aeroport del Prat segueix endavant tot i la pressió d'ERC i els Comuns
El president d'Aena no calla i diu que molts han convertit aquest assumpte en un 'debat de cunyats'
El projecte d'ampliació de l'aeroport del Prat continua el seu curs tot i l'oposició d'ERC i els Comuns. Aena ha confirmat que en els pròxims dies licitarà la redacció del nou pla director, un document clau que permetrà executar la prolongació de la pista i construir una nova terminal. El president de la companyia, Maurici Lucena, es va mostrar “optimista” i va assegurar que el procés “ja està en marxa”.
El contracte, valorat en 4,45 milions d'euros, dedicarà tres milions als ajustos mediambientals necessaris per obtenir l'autorització de Brussel·les. La resta finançarà els aspectes tècnics i aeronàutics. Segons Lucena, el document podria completar-se en quatre anys, tot i que el termini estimat és de cinc. L'objectiu és que l'aeroport estigui ampliat entre 2033 i 2034, seguint el calendari pactat amb la Generalitat el passat mes de juny.
Durant la seva intervenció en un acte a ESADE, Lucena va criticar la “politització” del debat i va qualificar de “disbarat” les afirmacions que, al seu parer, s'han convertit en "debats de cunyat". Va defensar que l'ampliació és una obra estratègica per a Catalunya i va recordar que el Prat va generar el 2024 més de 331.000 llocs de treball, a més de contribuir amb un 5,1% del PIB de Barcelona.

Aena descarta canvis en la gestió
El president d'Aena també va rebutjar les demandes d'ERC per modificar el model de gestió de l'aeroport. “Si una cosa funciona, no la canviïs”, va afirmar, recordant que el sistema mixt - amb un 51% de participació estatal i la resta privada - ha demostrat la seva eficàcia. Lucena es va mostrar obert a millorar la coordinació entre aeroports, però va insistir a mantenir l'estructura actual com a garantia d'estabilitat i eficiència.
El directiu va destacar a més que els aeroports gestionats per Aena registren un creixement històric. “Movem un milió de persones al dia a tot el món”, va dir amb orgull, anticipant que el trànsit de passatgers tornarà a superar els 58 milions aquest any al Prat. Per a Lucena, aquestes dades demostren que la infraestructura “no només és rendible, sinó essencial per a la competitivitat de l'economia catalana”.
Rebuig polític, però sense ruptura
La reacció política no es va fer esperar. ERC i els Comuns van carregar contra l'anunci, tot i que van evitar fixar l'ampliació com a línia vermella en la seva relació amb el Govern. El portaveu dels Comuns, David Cid, va qualificar el projecte de “deliri”. Per la seva banda, la republicana Ester Capella va exigir “una gestió catalana de l'aeroport” i va rebutjar “allargar pistes amb més metres cúbics de formigó”.

Tot i el rebuig, ni ERC ni els Comuns semblen disposats a trencar la cooperació amb el PSC i el Govern. Mentrestant, el Gobierno central i la Generalitat mantenen una postura pragmàtica. Tots dos coincideixen que el futur de l'aeroport ha de conciliar l'expansió amb la protecció ambiental de la Ricarda, zona inclosa a la xarxa europea Natura 2000.
Amb aquesta licitació, l'ampliació avança en silenci polític, però amb passos ferms. Ni la pressió dels socis d'esquerra ni la crítica ecologista han frenat la maquinària administrativa. Aena ha decidit seguir endavant, i, per ara, el Govern del PSC sap que té la posició de força.
Més notícies: