Albiol declara la guerra a les zones de baixes emissions
No vol obligar els veïns a canviar de cotxe en un moment tan delicat econòmicament com l'actual
Els sospitosos habituals li trucaran de tot (com sempre), però el cert és que a Xavier García Albiol ningú no li pot negar aquest plus d'audàcia que el fa únic. Al seu dia, va guanyar les eleccions prometent netejar Badalona (cadascú va entendre el que va voler) i ara s'atreveix amb un altre Miura: la mobilitat sostenible. Al seu compte de Twitter ha fet públic que Badalona ajorna fins al 2027 l'entrada en vigor de la ZBE (Zona de Baixes Emissions).
Què són les ZBE?
Una ZBE és un espai urbà delimitat per una administració pública on es restringeix l'accés, la circulació i l'estacionament de vehicles en funció de les emissions. Amb elles, en teoria, es creen espais més segurs, habitables i inclusius, diuen. Hi ha, però, una conseqüència indesitjada: compliquen la vida a les persones amb menys ingressos, que són les propietàries de cotxes més antics que generen més emissions.
A Barcelona ja hi ha zones d'aquest tipus ia deu països europeus més, també. Amb la normativa a la mà, haurien d'existir a totes les ciutats de més de 50.000 habitants des de l'1 de gener, però a la majoria de ciutats s'hi està ajornant. A finals de l'any passat només Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Cornellà de Llobregat, Madrid, Pamplona, Rivas-Vaciamadrid i Pontevedra. Les localitats de més de 20.000, si els seus alcaldes volen, les poden crear.
Per què ho ajorna Albiol?
Albiol, que coneix bé la ciutat i les possibilitats dels veïns, dóna per fet que les restriccions podrien, si s'apliquen a Badalona, afectar el 50% del parc mòbil local. L'alcalde de Badalona és clar: "en la situació actual de crisi, de l'increment dels preus de la cistella de la compra i de l'augment de les hipoteques", no escau. No vol, i així ho diu, obligar els veïns que “hagin de fer front de manera immediata a una despesa tan important com la compra d'un vehicle”.
El 2018, un Jeep Compass amb motor de combustió costava uns 18.000 euros. Ara, el mateix cotxe amb motor híbrid passa dels 30.000.
Més notícies: