Persones caminant amb maletes a un aeroport, amb un rètol de sortida d'emergència a l'esquerra i un rètol de "Només personal autoritzat" a dalt.
POLÍTICA

L'aeroport del Prat, l'altre focus de la delinqüència a Catalunya

En una dècada, els robatoris s'han multiplicat per deu: els sindicats demanen mesures urgents i permanents

Durant les últimes setmanes, l'aeroport del Prat acapara força atenció mediàtica. Però no precisament per qüestions logístiques o pel debat sobre la seva ampliació. Per contra, l'aeroport del Prat és ara famós perquè és un focus de delinqüència.

Si acudim a la progressió dels darrers anys, les dades són inapel·lables. El 2013, es van cometre 567 delictes a l'aeroport, deu anys després, el 2023, es van assolir gairebé els 6.100 delictes. Ara com ara, des de començament del 2024 s'han comès més delictes que en tot l'any 2022 (gairebé 3.000).

Si extraiem les dades del darrer any i mig, veiem que la majoria de delictes són furts (gairebé 6.000). També s'aprecia un nombre gens menyspreable de robatoris en vehicles (725). Així mateix, s'han comès 45 robatoris violents en una infraestructura crítica en què ja hi ha desplegats 150 agents de Mossos.

Foto de diversos agents de la Policia Nacional a l'aeroport de Barajas, Madrid

Cent lladres habituals

D'altra banda, l'aeroport tampoc no es lliura del tediós problema de la multireincidència. La setmana passada, per exemple, es feia viral un reportatge de la cadena 2 sobre aquesta qüestió. De tots els casos de multireincidència que hem sentit a Catalunya, potser cap no s'acosti al cas d'una lladre de l'aeroport.

Segons va explicar la policia de l'aeroport, havien arribat a identificar la mateixa persona 189 vegades:

Sobre la multireincidència, durant els darrers dies han abundat les imatges de persones anònimes que es dediquen a caçar aquests lladres. Alguns casos han estat fins i tot còmics, com el d'una lladre que va ser lligada amb la seva jaqueta a una barana.

Segons informava La Vanguardia el mes de març passat, en aquests moments hi ha prop de 100 lladres habituals a l'aeroport. Parlem d'un centenar de persones que han trobat en la indefensió dels viatgers i en la impunitat una manera de viure. Com expliquen els mateixos Mossos, les detencions no són ni de bon tros dissuasives.

Imatge del control de seguretat de l'aeroport d'El Prat

Els sindicats mostren la seva preocupació

Davant d'aquesta situació, el sindicat majoritari de Mossos, SAP-FEPOL, va demanar la setmana passada “l'aplicació de mesures urgents i permanents”. En un comunicat, el sindicat explica que l'increment d'agents és necessari, però que no és l'única mesura necessària:

La petició d'aquest sindicat policial s'adreça a les autoritats polítiques. Se suma així una altra veu a l'ampli consens civil sobre la necessitat d'aturar la xacra de la inseguretat. "És imprescindible que el conjunt de la classe política i el mateix executiu prenguin consciència que Catalunya no pot seguir amb la situació actual".

El nou Govern del PSC tindrà a l'aeroport tot un nucli de debats i polèmiques. A més a més de la qüestió de l'ampliació, ara té el problema de seguretat. En el cas de l'aeroport, la sensació de seguretat és prioritària: a més d'una infraestructura crítica, és la primera impressió que s'emporten els visitants.

➡️ Política

Més notícies: