Plànol mitjà d'un estudiant
OPINIÓ

L'Educació Nova i l'Ara és Demà

A les jornades d'Ara és Demà es va parlar molt de millorar la formació docent, però no en continguts a ensenyar


Durant l'any 2017, el Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, juntament amb el Consell Escolar, van organitzar les jornades Ara és Demà (Ara és Demà) per debatre la futura educació catalana per competències que després plagiaria el mateix Estat espanyol. En quatre sessions al CosmoCaixa, i durant l'hivern del 2017, es va evidenciar que la qualitat dels conferenciants, la seva informació i el nivell d'organització van ser excel·lents.

Tot i això, el debat es va convertir en una cosa homogènia i monòtona davant la baixa diversitat d'opinions educatives. De fet, s'havia convidat molts simpatitzants de l'educació per competències, és a dir, la majoria dels assistents i ponents n'eren ardus defensors.

En definitiva, no hi va haver contrast entre la pedagogia competencial, i molt ben establerta aleshores a infantil i primària, i l'ensenyament estructurat comú a secundària, batxillerat i universitat. Als primers predomina una visió més humanista de l'educació amb mestres que no cal que dominin la seva especialitat. En els segons una perspectiva més empirista de l'ensenyament amb professors especialistes en el que ensenyen.

Logo de les jornades Ara és demà

A l'Ara és Demà es va parlar molt de millorar la formació docent, però no en continguts a ensenyar, sinó en teories pedagògiques a assumir. En resum, durant les sessions d'aquell Ara és Demà gairebé no hi va haver debat, només un monòleg a favor de l'educació per competències, però en detriment de l'ensenyament estructuralista. I això va empobrir l'objectiu de l'Ara és Demà, el debat sobre el futur de l'educació a Catalunya, i posteriorment a Espanya.

Cal indicar que els principals assessors del Departament i organitzadors d'aquelles jornades eren partidaris l'educació per competències. Per part meva, i crític amb aquelles jornades, a cada sessió vaig preguntar si l'educació per competències que volien implantar a secundària, batxillerat i universitat, rebaixaria els continguts curriculars i la resposta va ser sorprenent. A les quatre sessions em van assegurar que allò no passaria, però les prova PISA posteriors ho van desmentir.

➡️ Opinió

Més notícies: