
Starbucks fa cas a Elon Musk i fa un gir brutal als Estats Units
Escàndol a Starbucks: la polèmica actitud del CEO de la companyia desferma una onada d'indignació a Amèrica
Starbucks torna a estar al centre de la polèmica. La cadena de cafeteries ha anunciat l'acomiadament de 1.100 empleats corporatius, en el que suposa la major retallada de la seva història. No obstant això, el que més ha generat indignació és la forma en què l'empresa ha decidit comunicar-ho.
Segons va informar Financial Times, Starbucks ha sol·licitat als seus empleats d'oficina que teletreballin durant aquesta setmana. La raó darrere d'aquesta mesura és que els acomiadaments es notificaran a través d'un correu electrònic enviat per un alt executiu. Aquesta estratègia evita l'acomiadament cara a cara i ha estat durament criticada a les xarxes socials i pels propis treballadors.
"Major eficiència" a costa dels empleats
El CEO de Starbucks, Brian Niccol, ha justificat les retallades assegurant que la companyia necessita simplificar la seva estructura, mitjançant un comunicat dirigit als empleats. En ell, va afirmar: "La nostra intenció és operar de forma més eficient, augmentar la responsabilitat, reduir la complexitat i impulsar una millor integració".

Igual que Niccol, Elon Musk ha estat especialment contundent amb el teletreball, qualificant-lo de "merda" i assegurant que és una pràctica "moralment incorrecta". Musk ha defensat en diverses ocasions que els treballadors són més productius quan estan a l'oficina. No obstant això, en aquest cas, Starbucks està utilitzant el teletreball per facilitar els acomiadaments sense enfrontar els empleats cara a cara.
Starbucks compta amb 16.000 empleats a nivell mundial, dels quals 10.000 estan als Estats Units. Els 1.100 acomiadaments programats afectaran únicament els treballadors d'oficina. Els empleats de cafeteries, magatzems i torradors no estan inclosos en aquesta mesura.
Brian Niccol, un CEO al centre de les crítiques
Brian Niccol va assumir la direcció de Starbucks el passat setembre amb la missió de millorar les vendes, amb un sou anual de $113 milions. Tot i així, Starbucks va registrar una disminució del 4% en l'últim trimestre, segons Reuters, el que ha portat l'empresa a prendre mesures dràstiques. A més de no revertir les pèrdues tal com va prometre, l'estil de vida del CEO ha estat un altre punt de conflicte.
Niccol, que va rebre 96 milions de dòlars en compensació pels seus primers quatre mesos a l'empresa, no està obligat a viure a Seattle, on es troba la seu de Starbucks. Els empleats han denunciat la incoherència entre les exigències que exerceix Brian Niccol sobre ells, i les seves extravagàncies. Niccol viatja en jet privat entre la seva casa de la platja i l'oficina, mentre obliga els treballadors a tornar als seus llocs almenys tres dies a la setmana.
Starbucks i la seva lluita contra el sindicalisme
La relació de Starbucks amb els seus empleats ha estat tensa en els últims anys. Més de 500 botigues als Estats Units han aconseguit sindicalitzar-se, representant a més de 10.500 treballadors. El sindicat Starbucks Workers United porta temps exigint millors condicions laborals, però l'empresa ha dificultat les negociacions.
A finals de 2024, les converses sobre el primer contracte sindical es van trencar, el que va portar els treballadors a realitzar vagues durant el Nadal. La forma en què Starbucks està executant aquests acomiadaments ha avivat encara més les crítiques sobre la seva gestió. Mentre els empleats esperen un correu que podria deixar-los sense feina, el seu CEO continua gaudint dels opulents privilegis del seu càrrec.
Més notícies: