Una mà pagant amb 50 euros un peatge i vista de la ronda Nord de Barcelona

ACTUALITAT

Què són els peatges urbans i quan s'implantaran a Catalunya i Espanya?

Aquest dimarts s'ha aprovat el projecte de la Llei de Mobilitat Sostenible, que dona cobertura legal a la implantació d'una tarifa per circular pel centre de les ciutats

Aquest dimarts, el Consell de Ministres va aprovar el projecte de la Llei de Mobilitat Sostenible. Entre altres coses, aquesta llei permetrà per primer cop als ajuntaments aplicar peatges a les entrades dels seus municipis.

Es tracta de peatges que podrien situar-se a les entrades de les seves Zones de Baixes Emissions (ZBE), una idea que ja s'aplica a ciutats com Londres. A la capital del Regne Unit, els conductors que volen circular pel centre han de pagar una tarifa.

Segons ha insistit el ministre de Transport, Óscar Puente, la llei en si "no obliga" a crear aquest tipus de peatges. Ara bé, “seran els municipis els que decidiran si implanten o no el sistema”, assegura Puente. Amb tot, tenint en compte els dèficits als comptes de moltes ciutats del nostre país, un nou ingrés a través dels peatges serà més que benvingut.

Què són els peatges urbans i com es pagaran?

Els peatges urbans són un tipus de tarifa que les ciutats poden implementar per limitar l'accés dels cotxes a una zona determinada. El seu funcionament és força similar al dels peatges que tots coneixem en autovies i autopistes. En el cas d'Espanya, els ajuntaments podran al·legar causes mediambientals per restringir el trànsit o limitar l'accés dels cotxes a algunes zones.

Les ciutats que decideixin aplicar aquest tipus de taxes podrien aprofitar el perímetre de les Zones de Baixes Emissions, que moltes aplicaran aviat. "La llei és un marc que permet als ajuntaments establir peatges als seus termes municipals", ha insistit el ministre Óscar Puente.

Quines ciutats podrien aplicar peatges urbans?

En aquest sentit, ha destacat que es tracta d'una possibilitat que molts alcaldes i ajuntaments reclamaven. Sigui com sigui, la normativa "habilita, no obliga", assegura el ministre. De moment, el projecte de llei té per endavant el tràmit legislatiu.

Si el supera, caldrà veure si les ciutats decideixen aplicar aquest tipus de peatges en els termes, malgrat la seva impopularitat. Tot apunta que, si aquesta possibilitat es converteix en una realitat, grans ciutats com Madrid o Barcelona podrien ser les primeres a cobrar aquestes taxes.