Fotomuntatge d'un home obrint una porta i imatge amb un feix de bitllets
ACTUALITAT

El negoci de vendre cases 'okupades' a Catalunya i dades a Facebook

La xarxa social ha esdevingut un cartell d'anuncis, dubtes i consultes per als que okupen i ofereixen okupar

La vida no és només allò que ens envolta. Ni tampoc el que veiem a la tele. La vida té moltes altres realitats que sovint creiem que no existeixen.

Xarxes socials com Facebook solen ser un espai on els usuaris exposen les seves vides. Pengen fotos, escriuen textos o comparteixen les vacances.

Però, de vegades, també es converteixen en un espai on compartir anuncis poc habituals. És el que està passant amb la publicitat de pisos okupats i per okupar a la província de Barcelona.

Així ho ha denunciat el perfil de X Patrulla Veïnal Mataró. En algunes publicacions s'ofereixen pisos per okupar a localitats com Canet de Mar. També es proposen okupacions amb l'únic requisit de col·locar una porta.

Aquests espais també serveixen per consultar dubtes, com la que ha publicat una dona que ha okupat un pis amb la seva filla. Tal com es pot llegir al text, la dona assegura que està okupant un immoble i que s'hi va empadronar el tercer dia de fer-ho.

Ara, uns dies després, li ha arribat la denúncia i mostra la preocupació per possibles delictes d'usurpació o, fins i tot, poder anar presó.

Un canal de preguntes i respostes

Per la seva banda, els altres usuaris comenten, aconsellen i informen sobre les diferents demandes. En algunes de les publicacions també es poden veure imatges.

En una s'aprecia una porta tapiada, en una altra una precintada pels mateixos Mossos d'Esquadra i, en una altra, una finestra entelada per no tenir calefacció a dins.

Muntatge amb diferents missatges a xarxes socials d'okupes demanant ajuda
Imatge d'alguns dels missatges que es poden veure a Facebook sobre pisos okupats. | e-noticies.cat, Twitter, @patrullamataro

Els pisos són immobiliaris o de bancs, el mercat és ampli i la realitat crua. Alguns dels usuaris posen noms, no se sap si reals, però en la majoria el perfil és anònim.

Per part seva, el perfil que denuncia aquests anuncis lamenta que les okupacions s'hagin convertit en un negoci a Facebook. Per això s'encarrega de fer-los públics i tractar que aquesta pràctica es controli i reguli com cal.