Torre d'emergències a l'edifici del 112 de Reus amb el logotip del servei en gran
ACTUALITAT

Comença la vaga indefinida del 112 a Barcelona: com et pot afectar

El centre del 112 de Zona Franca s'ha sumat avui per demanar millores laborals i la internalització del servei

Comença la vaga indefinida del telèfon d'emergències català. Amb això, els dos centres del 112 de Catalunya es troben actualment en una manifestació pels seus drets laborals. És la segona vegada que el servei recorre a una vaga per exigir millores, ja ho van fer l'agost del 2020 durant 8 mesos.

L'actual la va començar el centre ubicat a Reus, a l'agost, de manera parcial els caps de setmana. Ara s'hi ha sumat, de manera completa, el centre de Zona Franca. Avui, 15 de gener, a Barcelona s'ha convocat una manifestació, per part dels dos centres, davant del departament d'interior.

Internalització

El servei està actualment gestionat per una empresa subcontractada per la Generalitat, Serveo, la qual finalitza el seu contracte aviat. És per això que els centres han volgut, ara, posar èmfasi en el Govern perquè la gestió s'hi faci directament. Per així, poder tenir unes millores en les condicions laborals, d'acord amb el tipus de treball que fan els gestors d'emergències.

Avui dia, el conveni pel qual es regeixen és el de 'contact center', l'anterior 'telemàrqueting'. Els treballadors assenyalen que: 'aquest conveni no es correspon a la realitat del treball'.

El centre de Reus va aconseguir, el mes de novembre passat, asseure's a parlar amb el departament d'interior. El qual va assegurar que donaria una resposta clara de l'estudi de la internalització aquest mateix mes de gener. També els va assegurar un compromís per part de la Generalitat de mediar amb les negociacions de la vaga amb l'empresa Serveo.

Treballadors del 112 manifestant-se fora del centre amb pancartes en català
Durant la vaga indefinida han d'oferir un 85% de serveis mínims | ACN

Afectacions

El telèfon d'emergències és considerat un servei essencial, així que durant la vaga indefinida han d'oferir un 85% de serveis mínims. Això suposa que el nombre diari de treballadors en vaga no sigui elevat. Tot i això, la gestió de trucades per gestor s'ha vist incrementada notablement.

Això pot fer que els treballadors estiguin sota més pressió. En moments de gran afluència de trucades, com en un accident greu de trànsit, pot ser que es produeixi alguna cua al telèfon.

En situacions de real emergència, qualsevol segon és important, i una espera al telèfon pot ser decisiva. En el pitjor dels casos es pot perdre la trucada, i que aquesta emergència no s'arribi a gestionar mai. És per això que els gestors consideren que si la seva feina és essencial, hauria de ser valorada com a tal.